یکی از ضرورت‌های اجرای اقتصاد مقاومتی گستردگی و حاکمیت روحیه پاک دستی در بین مسئولان است

 ۱۳۹۵؛ سال اقتصاد مقاومتی و پاکدستی

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر منصور اعتصامی عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در یاداشتی با عنوان «سال اقتصاد مقاومتی و پاکدستی» آورده است:

«والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا (سوره مبارکه عنکبوت، آیه ۶۹).

و آنها که در راه ما (با خلوص نیت) جهاد کنند، قطعا به راه های خود هدایتشان خواهیم کرد.

در طول تعطیلات نوروز دو اتفاق جالب توجه مرا به خود جلب کرد. اتفاق اول دیدار با یکی از اقوام و خانواده وی بود که در یکی از شب های نوروز واقع شد. این فرد مؤمن حدود ۲۵ سال از حدود ۳۳ سال خدمت دولتی خودش را مدیرکل بوده است. این مناصب از دهه شصت سال های ۱۳۶۶ آغاز شده و تا زمان بازنشستگی ادامه داشته و حوزه وزارتی هم آموزش و پرورش بوده است.

مدیریت کل در استان های مختلف و نهایتا هم مدیر کل در یکی از سازمان های وابسته به آموزش و پرورش. پس از این همه سال خدمت آن هم در سطحی عالی زندگی. این مدیر محترم بازنشسته در آپارتمانی حدود ۱۲۰ متر با زندگی کاملا ساده و بدون تجمل و با رعایت کامل تقوی سپری می شود. خبری از هیچگونه ویلا، زمین یا ثروت آنچنان نیست. البته دارای ثروت معنوی فرزندان تحصیل کرده است. این مدیر محترم در عین داشتن اختیارات گسترده و ارتباطات وسیع به ویژه با استاندار وقت در زمان مدیرکلی از هیچ رانتی استفاده نکرد. به جای آن پاکدستی و سلامت را در زندگی خود حاکم نمود. به نظر می رسد چنین مدیری نماد پاکی و صداقت در استفاده از بیت المال و اموال مردم می باشد. (حداقل کار دریافت مجوز یک موسسه آموزشی غیرانتفاعی بود که از آن هم اجتناب کرد). شایان توجه است مدیر کل موصوف دارای تحصیلات تکمیلی در رشته مرتبط با فعالیت هم بوده است.

در کنار ملاقات فوق خبری شنیدم از یکی دیگر از مدیران که با مدرک کاردانی مسئولیت اقتصادی بسیار مهمی در دولت وقت در سال های گذشته داشته است. پس از آن هم با رانت دولتی و بدون کنکور در یک دوره کارشناسی شرکت نمود. (البته با مدرک معادل دارای ارزش استخدامی نه علمی). خبر موثق آن بود که این مدیر منزلی را به مبلغ بالاتر از ۵۰ میلیارد تومان در شمال تهران خریداری نموده است.

این دو موضوع یعنی اتفاق ملاقات و خبر مطمئن شنیده شده را وقتی کنار هم قرار می دهیم بر چند نکته حکایت دارد:

اول آنکه عده ای در کمال سعادت و بدون توجه به نیازهای آتی مادی در نظام جمهوری اسلامی خدمت می کنند. وجود این مدیران موجب مباهات و افتخار در این نظام مقدس است البته تعداد کمی هم نیستند.

دوم برخی هم در کنار انجام فعالیت هایی اجرایی و مدیریت، فرآیند توجه و ارتقاء خاص مادی زندگی را به طور ویژه انجام داده اند. بعضا باعث تعجب هم شده اند. به هر روی به نظر می رسد دسته دوم انهم با داشتن امکانات گسترده بتوانند الگو مدیریت در نظام جمهوری اسلامی تلقی شوند. از طرفی هم نمی توان بدون دلیل و مدرک کسی را متهم کرد و یا در خصوص اموال او شبه ای وارد نمود زیرا اینکار خلاف تقوی و دستور صریح اسلام و قانون است.

لکن آنچه که ضروری است اینکه قانون رسیدگی به اموال مسئولین نظام در تمامی رده ها چه قبل و چه بعد از مسئولیت اجرا شود. تا تحولات غیرمعمول و شگرف در اموال شناسایی شده و در صورت بودن شبه توسط قوه قضائیه و به طور قانونی رسیدگی شود.

به نظر می رسد اجراء قانون فوق هم باعث اعتماد بیشتر مردم به نظام شده و تولید سرمایه اجتماعی می کند.

نظام جمهوری اسلامی را هم به نظام آرمانی و الگوی حکومتی امیرالمؤمنین علی علیه السلام نزدیک می کند. یعنی شعار معروف من این؟ فی این؟ و الی عین؟ (از کجا درآمد بدست آمده؟ در چه مسیری هزینه شده؟ و فرد به کدام مسیر حرکت می کند؟) به تحقق نزدیک می شود.

به هر حال به نظر می رسد زندگی با طهارت و بدون کسب ثروت غیرمتعارف توسط مسئولین نوعی جهاد در راه خدا تلقی شده که باعث می شود خداوند این مدیران را به راه خود هدایتشان سازد. تا بدانیم که:

روزی که پیشگاه حقیقت شود پدید    شرمنده رهروی که عمل بر مجاز کرد.

در پایان اذعان می دارد یکی از ضرورت های اجرای اقتصاد مقاومتی گستردگی و حاکمیت روحیه پاک دستی در بین مسئولین است. مدیران در عین انجام وظایف تنها در چارچوب امکانات قانونی که نظام در اختیار آنها قرار می دهد از مواهب مادی و رفاهی برخوردار باشند. این امر یعنی جلب نظر مردم و ارائه الگوی عملی در پاکدستی و سلامت در اجرای اقتصاد مقاومتی.»

نظرات کاربران