نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران با تاکید بر این که ...

شروط لازم برای عدم وابستگی به نفت

بنابر گزارشی از ایسنا نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران با تاکید بر این که با توسعه صنعت بیوتکنولوژی تا 20 سال آینده کشور بی نیاز از نفت خواهد شد، گفت: این امر نیاز به سرمایه گذاری دارد و در حالی است که مجموع سرمایه گذاری کشور در حوزه محصولات پیشرفته از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی یه یک میلیارد دلار نمی‌رسد.

دکتر عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سابقه 30 ساله بیوتکنولوژی در کشور، با تاکید بر این که تشکیل ساختار و توسعه این صنعت در ایران با فاصله کوتاهی از رشد و توسعه زیست فناوری در دنیا آغاز شده است، افزود: ولی رشد و پیشرفت کشورهای صاحب نام در این صنعت و دانش هرگز متوقف نشده و همچنان با سرعت فزاینده‌ای به پیشرفت خود در این زمینه ادامه می‌دهند.
وی وضعیت صنعت بیوتکنولوژی در کشور را مناسب توصیف کرد و ادامه داد: برای حفظ شتاب رشد علمی و تکمیل حلقه ارتباط علم و صنعت در تولید ثروت دانش بنیان و ایجاد رقابت در صنعت بیوتکنولوژی، نیازمند سرمایه گذاری گسترده و اقدام سریع در جهت توسعه روزافزون این صنعت در کشور هستیم.
عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ایجاد استعداد و توان بالقوه، نیروی انسانی کارآمد، مراکز رشد فعال و پارک‌های علم و فناوری در حیطه صنعت بیوتکنولوژی در کشور با تاکید بر این که این پتانسیل‌ها در حال رشد هستند، توسعه و پیشرفت مناسب آنها را نیازمند سرمایه گذاری گسترده دانست.
روح الامینی، سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه را در گرو رفع موانع قانونی و حذف بوروکراسی در بخش‌های دولتی چون وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و گمرک دانست.
وی نسبت به کاهش قدرت رقابت پذیری کشور در این حوزه هشدار داد و یادآور شد: اگر مسؤولان، دست اندرکاران و کارآفرینان و صنعتگران در این خصوص غفلت کنند، رقبای ما به واسطه در اختیار داشتن امکانات مالی مناسب، گوی سبقت را از ما ربوده و در آینده نه چندان دور بازار کشور را در اختیار خواهند گرفت.
روح الامینی با بیان این که در حال حاضر گام‌های مثبت و موثری در حوزه تبیین سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان شده است، ادامه داد: علاوه بر آن نسبت به ترسیم نقشه جامع علمی کشور توسط نهادهای سیاست‌گذاری چون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برداشته شده است اما تعیین اولویت‌ها و تبدیل سیاست‌ها و قوانین این حوزه به دستاوردهای ملموس از رشد کافی برای شتاب در توسعه صنعت بیوتکنولوژی برخوردار نبوده است.
نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی با انتقاد از عدم اقدامات حمایتی کافی دولت از صنعت بیوتکنولوژی در کشور، خاطرنشان کرد: گفت: تصویب قانون شرکت‌های دانش بنیان در سال 1389، تصویب آیین نامه اجرایی در هیات وزیران در سال 1390 و تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی در سال 1391 به عنوان نمونه‌ای از برنامه‌های زمان‌بر دولت است که نشان می‌دهند تنها برای شکل گیری ساختار اداری و آیین نامه‌های دانش بنیان 3 سال زمان صرف شده است.
وی اضافه کرد: در حالی که رقبای منطقه‌ای با اختصاص بودجه‌های میلیاردی در این حوزه سرمایه گذاری می‌کنند، مجموع سرمایه گذاری کشور در حوزه محصولات پیشرفته از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی یه یک میلیارد دلار نمی‌رسد.
این محقق حفظ شتاب و رشد سریع در حوزه صنایع پیشرفته و های تک را منوط به کاهش زمان و مراحل انجام فرایندهای حمایتی و توسعه دامنه سرمایه‌گذای در این زمینه دانست.
عضو هیات دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ارزش افزوده قابل توجه در حوزه صنعت بیوتکنولوژی دارویی، یادآور شد: با حرکت به سمت این صنعت می‌توان به راحتی کشور را از وابستگی نفتی و معدنی بی نیاز کرد و به عبارت دیگر این صنعت با رعایت چند شرط می‌تواند جایگزین مناسبی برای نفت در 10 تا 20 سال آینده باشد.
روح الامینی، توجه جدی و عملی به تقویت شرکت‌های دانش بنیان، تربیت نیروهای کارآمد، دانش محور و کار آفرین در این حوزه و ایجاد و گسترش ساختارهای مدیریتی، مالی و صنعتی توانمند و موثر را از شروط اصلی این جایگزینی ذکر کرد.
وی با بیان اینکه شرایط امروز کشور نشان می‌دهد که ما در حوزه نرم افزار و سخت افزار توانمند هستیم، افزود: ولی لازم است تا دولت با حمایت خود از حوزه فناوری‌های نوین و محصولات پیشرفته از جمله بیوتکنولوژی و علوم فضایی ریسک سرمایه گذاری در این خصوص را بپذیرد.

نظرات کاربران