معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ...

شرط سوزانده نشدن حتی یک مثقال گاز در مشعل‌های نفتی

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت درباره تولید برق از گاز مشعل گفت: درست این است که این برق را مشابه انرژی‌های تجدید پذیر مانند برق خورشیدی یا برق بادی قیمت‌گذاری کنند چون در بهبود شرایط زیست محیطی و کاهش آلودگی هوا تاثیر جدی دارد.

علی کاردر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، اظهار داشت: قرارداد جمع‌اوری گازهای همراه نفت میدان فروزان با شرکت‌های داخلی منعقد شده است که البته از خدمات شرکت‌های خارجی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه ارزش قرارداد براساس مقادیری که گاز همراه برداشت می‌کنند، مشخص خواهد شد،‌ گفت: این برداشت از میزانی شروع می‌شود و چون پلاتوی تولید میدان تغییر می‌کند، ممکن است با کاهش مواجه شود.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ادامه داد: یک شرکت ایرانی هم در نفت اروندان برای جمع‌آوری گازهای همراه قرارداد بسته است و دو قرارداد هم در حال انعقاد در مناطق نفت‌خیز جنوب است.

وی توضیح داد: در هیچ کدام از این طرح‌ها تولید میعانات گازی پیش‌بینی نشده است، چرا که میزان میعانات در این گازها بسیار کم است و به دلیل ترش بودن گاز همراه امکان تفکیک آن برای شرکت‌های کوچک وجود ندارد.

کاردر افزود: برای برگزاری مزایده جدید در حال بررسی هستیم که ببینیم آیا گازهای مشعل در دسترس خواهد بود یا نه و آنهایی که برنامه‌ای ندارند، را وارد مزایده خواهیم کرد.

*شرط سوزنده نشدن حتی یک مثقال گاز در مشعل‌های نفتی

وی در ادامه اظهار داشت: در هیأت دولت درباره قیمت برق تولید شده گازهای همراه صحبت کرده‌ایم و آقایان هم در این باره حساسیت پیدا کرده‌اند.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت تصریح کرد: درست این است که این برق را مشابه انرژی‌های تجدید پذیر مانند برق خورشیدی یا برق بادی قیمت‌گذاری کنند، چون در بهبود شرایط زیست محیطی و کاهش آلودگی هوا تاثیر جدی دارد.

وی اضافه کرد: اگر این اتفاق بیفتد همه برای جمع‌آوری گازهای همراه هجوم می‌آورند و حتی یک مثقال از این گازها هم سوزانده نخواهد شد.

کاردر ادامه داد: هیأت‌های خارجی هم به جمع‌آوری گازهای همراه ابزار علاقه کرده‌اند و گفته‌اند ما تکنولوژی لازم را در اختیار داریم و قرار شد اطلاعات را برای آنها هم ارسال کنیم، اما مساله آنها هم قیمت برق است.

وی افزود: یا اینکه سرمایه‌گذاران داخلی می‌گویند اجازه بدهید ما این برق را صادر کنیم، یا آن را سوآپ کنیم و در داخل کشور آن را به وزارت نیرو تحویل بدهیم و در مرز عراق و ترکیه برق تحویل بگیریم.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت گفت: مساله قیمت گذاری برق تولید شده از گاز همراه احتمالاً وارد بندها و احکام برنامه ششم خواهد شد.

نظرات کاربران