وزیر نفت از صادرات روزانه 2 میلیون بشکه‌ای نفت ایران در اسفند ماه خبر داد و گفت: در مذاکرات با شرکت توتال مقرر شد، آنها بر روی توسعه آزادگان جنوبی مطالعاتی انجام داده و نظرشان را به ما بگویند.

صادرات روزانه 2 میلیون بشکه‌ای نفت ایران در اسفند ماه/ مذاکرات ایران و توتال برای توسعه میدان آزادگان جنوبی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بیژن زنگنه وزیر نفت در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات صورت گرفته بین ایران و شرکت جنرال الکتریک آمریکا گفت: البته این مذاکرات را معاون من انجام داده است که وقتی من پیگیر آن شدم، اعلام شد این مذاکرات مثبت بود.

وزیر نفت گفت: به طور کلی ما هیچ مشکلی برای حضور شرکت‌های امریکایی در ایران نداریم، اما این دولت آمریکا است که برای این شرکت‌ها محدودیت ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به مذاکرات با شرکت زیمنس گفت: در مذاکرات که با شرکت زیمنس داشتیم، صریحاً  به آنها گفتم شما باید برای ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت نفت ایران به کشور ما بیایید و این تجهیزات و قطعات را در همین جا تولید کنید.

زنگنه در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران با اشاره به قرارداد محرمانه‌ای که با شرکت توتال فرانسه به منظور توسعه آزادگان جنوبی منعقد شده است، گفت: البته این قرارداد نیست و یک تفاهم‌نامه بود و ما به شرکت توتال پیشنهاد دادیم که برای ادامه کار در آزادگان جنوبی مطالعه کند و نظرش را به ما بگوید.

وزیر نفت همچنین با اشاره به وضعیت توسعه میدان آزادگان شمالی گفت: عملاً کار توسعه این میدان در حال انجام است و میدان آزادگان شمالی در حال تولید است، اما برای توسعه ادامه آن نیز با شرکت‌های چینی مذاکره کرده‌ایم و مشکلی با حضور آنها در میدان آزادگان شمالی نداریم.

وی با اشاره به نشست اضطراری اوپک که به منظور کاهش قیمت نفت قرار است برگزار شود، گفت: تا کنون که چنین پیشنهادی به ما داده نشده، اول باید صبر کنیم تا ببینیم پیشنهاد آنها چیست و بعد روی آن تصمیم‌گیری کنیم.

زنگنه در ادامه با اشاره به حضور وزیر انرژی روسیه در روز دوشنبه هفته آینده که به ایران سفر می‌کند،‌گفت: آقای نواک در مورد بحث‌های کلی اقتصاد به ایران می‌آید، اما قطعاً دیداری با من خواهد داشت تا در مورد سیاست‌های نفتی گفت‌وگو کنیم، من نیز قبلا نظر خودم را در مورد فریز نفتی اعلام کرده‌ام و  الان نیز می‌گویم تا وقتی که به تولید 4 میلیون بشکه نرسیده‌ایم، نباید کاری به ما داشته باشند و هنگامی که به این تولید رسیدیم آنگاه می‌توانیم با آنها همکاری کنیم.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به حجم صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر گفت: در بهمن ماه گذشته توانستیم یک میلیون و 750 هزار بشکه نفت خام صادر کنیم، اما این آمار در اسفند ماه به 2 میلیون بشکه در روز می‌رسد. بنابر این انتظار داریم که در اسفند ماه حجم صادرات نفت خام ما به 2 میلیون بشکه برسد.

نظرات کاربران