در هفته اول دسامبر بازارهای آسیایی روز‌های کم رونقی را سپری کردند و در بیشتر گریدها کاهش نرخ ثبت شد.

عقب‌نشینی  قیمت جهانی پلیمرها

در هفته اول دسامبر بازارهای آسیایی روز‌های کم رونقی را سپری کردند و در بیشتر گریدها کاهش نرخ ثبت شد. بیشترین افزایش نرخ مربوط به PVC و با 10 دلار و معادل یک درصد افزایش نرخ بود. کمترین افزایش نرخ نیز به کالاهای پلی‌استایرن مقاوم و معمولی و با 5 دلار افزایش تعلق داشت.

در هفته اول دسامبر بازارهای آسیایی روز‌های کم رونقی را سپری کردند و در بیشتر گریدها کاهش نرخ ثبت شد. بیشترین افزایش نرخ مربوط به PVC و با 10 دلار و معادل یک درصد افزایش نرخ بود. کمترین افزایش نرخ نیز به کالاهای پلی‌استایرن مقاوم و معمولی و با 5 دلار افزایش تعلق داشت.

کارشناس بورس محصولات پتروشیمی معتقد است بیشترین کاهش این هفته هم مربوط به پلی‌اتیلن‌های سبک فیلم و خطی و با 20 دلار کاهش بود. سایر گریدهای باقی مانده همچون کلیه پلی‌اتیلن‌های سنگین با کاهش 15 دلاری نرخ مواجه شدند.PET گرید بطری نیز در هفته جاری بدون تغییر نسبت به هفته ماقبل بود.

اتیلن در جنوب شرق آسیا: در یک ماه اخیر قیمت اتیلن تحت تاثیر نوسانات کاهشی قیمت نفت با 140 دلار کاهش مواجه شده بود و با قیمت 900 دلار به ازای هر تن معامله ‌شد. بعد از افت‌های متوالی قیمت نفت، این محصول نیز شدیدا متاثر شده و در 10 روز اخیر مرتبا با کاهش نرخ مواجه می‌شود و در روز 25 نوامبر 2016 قیمت این محصول در سطوح زیر 1000 دلار و با قیمت 900 دلار به ازای هر تن معامله شد.با توجه به افزایش مجدد قیمت نفت بعد از توافق اعضای اوپک برای طرح فریز نفتی قیمت این محصول با 10 دلار افزایش مواجه شد و با قیمت 910 دلار به ازای هر تن معامله شد، پیش‌بینی می‌شود بعد از انجام این توافق نفت پتانسیل افزایش تا سطح 60 دلار را در کوتاه‌مدت خواهد داشت و در نتیجه باید منتظر موج جدیدی از افزایش نرخ فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز بود که از همین هفته استارت آن زده شده است.قیمت این محصول با شیب زیادی در حال افت بوده است و به 900 دلار هم رسیده است یعنی در یک ماه اخیر چیزی حدود 140 دلار به ازای هر تن افت داشته است. ولی در هفته جاری با 10 دلار افزایش مواجه شده و در صورت صعودی ماندن روند قیمتی نفت پیش‌بینی می‌شود نمودار نیز به روند صعودی که شروع کرده است ادامه دهد. قیمت پلی‌پروپیلن نیز همچون اتیلن تحت تاثیر کاهش‌های قیمت نفت قرار گرفته بود و بعد از کاهش بیش از 130 دلاری در یک ماه اخیر در هفته جاری با ثبات معامله شده و در حال حاضر با قیمت 650 دلار به ازای هر تن معامله می‌شود. پیش‌بینی می‌شود از روز‌های آتی روند قیمتی این محصول نیز صعودی شود.

 

پلی‌اتیلن سبک فیلم

در هفته‌ای که گذشت قیمت کالای پلی‌اتیلن سبک فیلم در بازارهای جنوب آسیا با 20 دلار کاهش نسبت به هفته قبل از آن مواجه بوده و با نرخ 1260 دلار به ازای هر تن معامله شد این در حالی بود که این کالا در آن هفته نیز با ثبات معامله شده بود.

 

پلی‌اتیلن سنگین

گریدهای تزریقی، بادی و فیلم کالای پلی‌اتیلن سنگین طی هفته‌ای که گذشت به ترتیب با 15، 15 و 15 دلار کاهش نرخ نسبت به هفته ماقبل مواجه بودند و هر کدام به ترتیب با قیمت‌های 1130 و 1130 و 1145 دلار معامله شدند. این در حالی بود که در هفته گذشته هر سه کالای مذکور 5 دلار کاهش را تجربه کرده بودند و با احتساب کاهش هفته جاری در مجموع 20 دلار کاهش نرخ را تجربه کرده‌اند.

 

پلی‌پروپیلن

در هفته‌ای که گذشت قیمت کالای پلی‌پروپیلن نساجی در بازارهای جنوب آسیا با کاهش 15‌دلاری نسبت به هفته ماقبل مواجه بوده و با قیمت 1010 دلار به ازای هر تن معامله شد. این در حالی بود که قیمت این کالا در هفته ما قبل نیز با 20 دلار کاهش مواجه شده بود تا در مجموع دو هفته اخیر این کالا کاهش قابل توجه و 35 دلاری را تجربه کند.

 

پلی‌استایرن

قیمت کالای پلی‌استایرن معمولی با 5 دلار افزایش و پلی‌استایرن مقاوم با 5 دلار افزایش مواجه شده و به ترتیب با 1295 و 1325 دلار به ازای هر تن معامله شدند.

 

PVC

در هفته‌ای که گذشت قیمت کالای PVC با 10 دلار افزایش نسبت به هفته قبل از آن معامله شده و با نرخ 1000 دلار به ازای هر تن و به‌صورت تحویل در بنادر اصلی هندوستان معامله شد. تقاضا در کشور چین تضعیف شده و در بازارهای داخلی این کشور قیمت‌ها نزدیک به 20 دلار کاهش داشته است.

 

پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری

قیمت کالای PET گرید بطری در هفته‌ای که گذشت بدون تغییر نسبت به هفته پیش از آن بوده و با قیمت 895 دلار به ازای هر تن معامله شد و این در حالی بود که قیمت این محصول در آن هفته با 10 دلار افزایش مواجه شده بود.

 

نرخ دلار

در حال حاضر نرخ دلار مبادله‌ای طبق اعلام بانک مرکزی برابر با 32.090 ریال و نرخ دلار در بازار تهران برابر با 39هزار ریال است که به نسبت با مبنای محاسبه نرخ‌های قبلی(36.833 ریال) بیش از 2هزار ریال افزایش را نشان می‌دهد که برابر با بیش از 5 درصد افزایش است. البته پیش‌بینی نرخ دلار مبنای محاسبه قیمت‌های پایه آتی از این زمان درست و قابل اتکا نیست در نتیجه باید دید در روز‌های آتی چه اتفاقاتی در بازار ارز رخ خواهد داد تا بتوان پیش‌بینی درستی از نرخ مبنا ارائه داد.

دریافت قیمت مواد اولیه پلیمری و پلاستیک به صورت لحظه ای

< همکو >

 

نظرات کاربران