پلی اتیلن بازیافتی در چین و ممنوعیت واردات ضایعات در سال ۲۰۱۷ و جستجوی برخی صادرکنندگان برای مقصد جایگزین

گروه پژوهشی-مشاوره‌ای پی سی آی وود مکنزی (PCI wood Mackenzie) طبق آخرین گزارشش منطقه جنوب شرق آسیا قابلیت بالقوه برای تبدیل شدن به رهبر اصلی واردات ضایعات مواد پلاستیکی در جهان را دارد.

ارش که تحت عنوان «پلی اتیلن بازیافتی در چین و ممنوعیت واردات ضایعات در سال ۲۰۱۷» منتشر شده بیان می‌کند که در پی ممنوعیت واردات ضایعات پلاستیکی در چین که تا پایان سال جاری میلادی اجرایی خواهد شد، اکثر صادرکنندگان مجبور به جستجوی مقصد جایگزین خواهند شد.


در حالیکه برخی صادرکنندگان این وضعیت را فرصتی برای جذب و توسعه بازارهای داخلی پلی اتیلن بازیافتی می‌بینند، سایرین نگران حجم رو به رشد انباشت پلاستیک‌هایی هستند که بازاری برای آنها وجود ندارد.

طبق گزارش وود مکنزی در پی اعمال قانون ممنوعیت در چین، منطقه جنوب شرق آسیا نقش اصلی را در واردات ضایعات پلاستیکی ایفا خواهد کرد‌.


این منطقه که به صورت سنتی از تامین کنندگان ضایعات پلاستیکی وارداتی به چین بود اکنون در موقعیتی قرار گرفته که می‌تواند ظرفیت‌های خود را در دیگر بازارهای دنیا احیا کند.


با افزایش سرمایه‌گذاری مالی چین این توسعه در حال حاضر در سراسر زنجیره در حال انجام و شدت گرفتن است.
گزارش وود مکنزی پیش‌بینی می‌کند که قانون ممنوعیت واردات مواد زائد و از جمله ضایعات پلاستیکی در چین تاثیر بسزایی بر روی زنجیره‌ بازیافت جهانی خواهد داشت.


در آمریکا نسبت مواد جمع‌آوری شده و صادر شده به چین با توجه به سهم بیشتر جذب در بازارهای داخلی، روند نزولی داشته است.


به گفته این گزارش بسیاری به این جریان به عنوان یک فرصت طلایی برای نگهداری مواد در بازارهای داخلی می‌بینند که منجر به بهبود اعتبار ‌پایداری محیط زیستی منطقه‌ای و قدرت گرفتن اقتصاد دورانی می‌شود.

هلن مک گف مشاور ارشد وود مکنزی در این گزارش اظهار داشت این ممنوعیت زنگ خطری برای کشورهای صادر کننده ضایعات پلاستیکی است.


کشورهای آسیایی ممکن است از ورود ضایعات پلاستیکی استقبال کنند اماکیفیت این مواد باید در سطح قابل قبولی باشد تا اطمینان حاصل شود که جریان مواد به پایداری صنعت و محیط زیست کمک خواهد کرد.

نظرات کاربران