قیمت نفت ایران بار دیگر نزولی شد و تا سطح بشکه‌ای ۳۵ دلار کاهش یافت تا متوسط بهای نفت صادراتی ایران از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون کماکان کمتر از ۳۰ دلار باشد و نصف قیمت سال ۲۰۱۵ باشد.

دور جدید سقوط آزاد نفت

به گزارش مهر، در ادامه وضعیت نامشخص اجرای طرح «فریز نفتی» و «بالا بودن عرضه نسبت به تقاضا» در بازار جهانی نفت، قیمت طلای سیاه کماکان در محدوده بشکه‌ای کمتر از ۴۰ دلار در بازار معامله می‌شود.

بر این اساس قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران در هفته منتهی به اول آوریل ۲۰۱۶ میلادی با ۸۶ سنت کاهش به ۳۵ دلار و ۴۹ سنت رسید. همچنین قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران در این مدت با ثبت کاهش ۸.۴ سنتی حدود ۳۳ دلار و ۳۴ سنت در بازار معامله شده است.

از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تا هفته نخست آوریل در مجموع متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران ۳۰ دلار و ۴۴ سنت و بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی حدود ۲۷ دلار و ۸۷ سنت بوده که کماکان از متوسط قیمت فروش نفت ایران در سال ۲۰۱۵ (معادل ۵۰ دلار به ازای هر بشکه) کمتر است.

از سوی دیگر در معاملات منتهی به اول آوریل سال جاری میلادی، قیمت نفت تمامی شاخص‌های معتبر جهان با کاهش روبرو شده به طوری که قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک با کاهش یک دلار و ۷ سنتی به ۳۴ دلار و ۷۴ سنت رسیده است.

در این مدت قیمت هر بشکه نفت خام سبک وست تگزاس آمریکا با ثبت کاهش ۶۲ سنتی در بازار ۳۸ دلار و ۲۲ سنت معامله شد. علاوه بر این، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با کاهش یک دلار و ۳۵ سنتی، حدود ۳۸ دلار و ۴ سنت داد و ستد شده است.

قیمت شاخص نفت دوبی با کاهش یک دلار و ۳۱ سنتی در بازار، بشکه‌ای ۳۵ دلار و ۴۲ سنت داد و ستد شد، ضمن آنکه قیمت هر بشکه نفت خام عمان با ثبت کاهش ۹۷ سنتی، بشکه‌ای ۳۶ دلار و ۹۹ سنت در بازار جهانی معامله شده است.

آمار بیکاری دکل‌های حفاری نفت بالا رفت

به گزارش مهر، همزمان با سقوط قیمت نفت در بازارهای چهارگوشه جهان، آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش خود از رشد یک میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه‌ای تقاضای نفت برای ادامه سال جاری میلادی خبر داده است به طوری که پیش‌بینی می‌شود در فصل بهار تقاضا برای خرید نفت در بازار جهانی تا سطح ۹۴ میلیون و ۵۸۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

با این وجود شکننده بودن تقاضا در کشورهای بزرگ مصرف‌کننده طلای سیاه به ویژه ژاپن به پاشنه آشیل بازار جهانی نفت تبدیل شده است و پیش‌بینی می‌شود با از سرگیری فعالیت‌های رآکتورهای هسته‌ای نیروگاه های ژاپن، تقاضا برای واردات نفت توسط این واحد صنعتی با کاهش بیشتری روبرو شده است.

کاهش تقاضا و به تبع آن سقوط آزاد سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز جهان در سایه کاهش شدید قیمت طلای سیاه منجر به بیکار شدن دکل‌های حفاری در نقاط مختلف جهان شده است.

مطابق با گزارشی که موسسات معتبر بین‌المللی منتشر کرده‌اند، تعداد دکل‌های فعال حفاری نفت آمریکا تا اول آوریل سال جاری میلادی، با کاهش ۵۷۸ دستگاهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۴۵۰ دستگاه رسیده است.

در کانادا هم در این مدت با کاهش ۵۱ دستگاهی دکل‌های حفاری نفت و گاز، در مجموع تعداد کل دکل‌های فعال به ۴۹ دستگاه تنزل یافته است ضمن آنکه در سایر نقاط جهان تا فوریه سال جاری میلادی با کاهش ۲۵۷ دستگاهی دکل‌های حفاری نفت و گاز، هم‌اکنون حدود یک هزار و ۱۸ دستگاه دکل حفاری در صنایع نفت و گاز جهان فعالیت می‌کنند.

نظرات کاربران