گروه اقتصادی: صادر‌کنندگان بزرگ نفت لاتین از کشورهای اوپک وغیراوپک خواستند برای برقراری ثبات در بازار نفت اقدام فوری انجام دهند.

ثبات را در بازار نفت برقرار کنید

این کشورها در بیانیه معتدلی که به طول علنی از طرح مهار افزایش تولید نفت حمایت نمی‌کند یا پیشنهادهای تند برای بالابردن قیمت‌های کاهش یافته ارائه نمی‌دهد، از کشورهای اوپک و غیراوپک خواستند برای ثبات بازار‌های نفتی کاری انجام دهند. نمایندگان کلمبیا، اکوادور، مکزیک و ونزوئلا در کیتو در آستانه نشست دوحه گردهم آمدند.صادر‌کنندگان نفت امیدوارند که نشست 17 آوریل در دوحه به کاهش اشباع شدید عرضه که قیمت‌های جهانی نفت را از اواسط 2014 حدود 60 درصد کاهش داده، کمک کند.

این کشورها در بیانیه‌ای توافق کردند که از اوپک و تولید‌کنندگان غیراوپک بخواهند که برای ثبات بازار جهانی نفت و بهبود قیمت‌ها که به نفع تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان باشد، اقدامات فوری انجام دهند.آنها همچنین توافق کردند که یک مکانیسم گفتگوی منطقه‌ای در زمینه ذخایر نفت و گاز، تولید، تقاضا و انبارهای نفتی داشته باشند.این دیدار اولین نشانه قابل توجه است مبنی بر اینکه کلمبیا و مکزیک دو تولید‌کننده خارج از اوپک نیز ممکن است در تلاش‌ها برای تقویت قیمت‌ها حضور داشته باشد.

این در حالی است که مکزیک اعلام کرده تنها به عنوان ناظر و برای تبادل اطلاعات در این نشست حضور داشته و وزارت انرژی این کشور خاطرنشان کرد که تولید نفت مکزیک در حال حاضر بیش از یک میلیون بشکه در روز طی 12 ماهه گذشته کاهش یافته است.مقامات مکزیکی گفته‌اند که نمی‌توانند در طرح فریز نفتی یا کاهش تولید یا هر نوع استراتژی هماهنگ برای بالابردن قیمت‌ها مشارکت کنند.

تولید نفت مکزیک طی یک دهه گذشته به دلیل میادین پیر و سرمایه‌گذاری کم کاهش یافته است.این در حالی است که الوجیو دلپینو وزیر نفت ونزوئلا گفت که 18 کشور تایید کرده‌اند که در نشست دوحه حضور خواهند یافت و از این بین دو یا سه کشور دیگر نیز حضور خود را به‌ طور شفاهی اعلام کرده‌اند.

الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه می‌گوید: امیدوار است تولید‌کنندگان در دوحه در خصوص توقف تولید به توافق برسند.روسیه، عربستان، ونزوئلا و قطر در ماه فوریه توافق کردند که تولید خود را در سطح ماه ژانویه مهار کنند اما در عین حال گفتند که این توافق منوط به حضور دیگر تولید‌کنندگان است.

نظرات کاربران