کاهش ۲۶ درصدی حجم معاملات در بازار سرمایه

هفته گذشته هفته پر تحرکی در حوزه مجلس، سیاست خارجی و بانک‌ها بود. بازار سرمایه هم با توجه به روزهای پایانی سال رونق چندانی ندارد و هفته گذشته شاخص روندی نزولی را طی کرد.

نمایندگان که 3 اسفند تصویب جزئیات بودجه 97 را به پایان رسانده و آن را به شورای نگهبان برای تایید فرستاده بودند، هفته گذشته مشغول بررسی ایرادات این نهاد به بودجه شدند تا نظر شورای نگهبان تامین شود. البته این جلسات هفته جاری هم ادامه خواهد یافت. 
از سوی دیگر هنوز بحث استیضاح دو وزیر راه وشهرسازی و کار داغ بود که استیضاح وزیر کشاورزی هم اعلام وصول شد. سخنگوی دولت نیز در نشست خبری هفته گذشته خود نسبت به این موضع واکنش نشان داد و با اشاره به اینکه دو وزیر یاد شده از وزرای توانای کابینه تدبیر و امید هستند، دفاع تمام قد دولت از آنها را اعلام کرد. 
تعداد دیگری از نمایندگان به استیضاح وزرا بسنده نکرده ودر خصوص مسائلی مثل موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز، نوسانات بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی و مشکلات معیشتی موضوع سوال از رئیس جمهور را مطرح کرده اند. هرچند برگزاری جلسات کمیسیون اقتصادی با نمایندگان دولت و نمایندگان سوال کننده مجلس منجر به حذف و کاهش تعداد امضاهای سوال از روحانی شد اما هنوز این موضوع به طور کلی در مجلس منتفی نشده است. 
از آنجا که بازار ارز هرچند از تب و تاب خوابید اما هنوز با افزایش نرخ دلار همراه بود، هفته‌های گذشته بانک مرکزی برای کنترل این بازار از یک طرح ضربتی رونمایی کرد. سه اقدام شبکه بانکی شامل انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ سود 20 درصد، انتشار اوراق گواهی سپرده مبتنی بر ارز با نرخ سود 4 و 4.5 درصد و طرح پیش فروش سکه بهار آزادی از طریق شعب منتخب بانک ملی بود اما کارشناسان اقتصادی در این حوزه معتقدند این اقدامات می تواند فرصت دیگری برای سوداگران بازار ارز و سکه فراهم کند و دستگیری تعدادی دلار فروش کف خیابان شاید مشکلات بازار ارز را به صورت مقطعی کاهش دهد اما آن را ریشه ای حل نمی کند و دولت باید با سرمایه گذاران ارزی پشت پرده مقابله کند. 
رئیس جمهور نیز در مجمع بانک مرکزی با اشاره به مشکلات نظام بانکی بر لزوم ترمیم اعتماد مردم به بانک‌ها تاکید کرد. 
می‌توان گفت نظام بانکی و معضلات آن امروز به یکی از بزرگترین چالش های اقتصادی کشور تبدیل شده است. 
در شرایط نسبتا مشوش بازارهای مالی، در حوزه سیاست خارجی اقدامات مثبتی برای اقتصاد رخ داد. سفر ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه به تهران و دیدارهایی که با مسئولین ایرانی داشت، پایبندی این کشور به برجام را تقویت کرد. از سوی دیگر اقدام اخیر موسسه مالی سرمایه گذاری فرانسه (بی.پی.ای) در گشودن خط اعتباری یک و نیم میلیارد دلاری برای بازرگانان این کشور که خواستار همکاری با ایران هستند را می توان مثبت ترین اقدام فرانسه در حمایت از برجام دانست. 
بازار سرمایه هم با توجه به روزهای پایانی سال رونق چندانی ندارد و هفته گذشته شاخص روندی نزولی را طی کرد و 1هزار و 101 واحد افت داشت. حجم معاملات نیز با کاهش 26درصدی همراه بود. 
بازار نفت در هفته گذشته با یک نوسان جدی رو به رو شد. افزایش قیمت تا حدود 65 دلار و افت آن به 63 دلار. در حالی که در طول هفته گذشته، برخی از فعالان شیل با مسئولین اوپک دیدار کردند، گفته می شود که این دیدار هم تاثیر خاصی بر بازار نگذاشته و قیمت نفت همچنان با تقاضای قوی آمریکا دست و پنجه نرم می کند. 
خبرگزاری رویترز انگلیس در این خصوص اعلام کرد، علت برگزاری این نشست، افزایش بی سابقه تولید نفت شیل آمریکا است که موجب کم اثر شدن تلاش های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای ایجاد تعادل در بازارهای نفت می شود. 
اما نشست مشترک اوپک و شرکت های تولیدکننده نفت شیل آمریکا در حالی پایان یافت که نشانه چندانی بر شکل گیری رابطه همکاری میان طرفین مشاهده نمی شود. 
با این حال بازار نفت به تاثیر از این دیدار ها تا حدودی رشد کرد، از طرفی هم اعلام آماری مبتنی بر پایبندی بی نظیر اوپک و غیر اوپک به توافق کاهش تولید به بالای 65 دلار به ازای هر بشکه رسید. 
اما پس از این که تحلیل گران اعلام کردند که نفت شیل به هیچ عنوان خود را برای همکاری با اوپک محدود نخواهد کرد بار دیگر قیمت ها افت کردند. 
محمد بارکیندو در خلال نشست با فعالان شیل اعلام کرد که به هیچ وجه نگران تولید نفت شیل نیست چرا که تقاضای نفت به شدت بالا است. 
همین طور هم شد و بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرد که انتظار دارد میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری میلادی به 1.85 میلیون بشکه در روز برسد. این آمار ها باعث شد که قیمت نفت در روز های پایانی هفته تا حدودی افزایش یابد و در محدوده بالای 64 دلار قرار گیرد. 
اما به رغم این افزایش، قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا در طول هفته کاهش‌های تقریبا یک و 1.7 درصدی را تجربه کردند که عمدتا به دلیل افزایش عرضه بوده است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت نفت و سوخت، قیمت طلا وسکه

نظرات کاربران