بازارهای مالی جهانی کاملا تحت تاثیر پیام‌های ترامپ/ تاثیر جنگ ارزی بر روی قیمت نفت

بازارهای مالی جهانی کاملا تحت تاثیر پیام‌هایی قرار دارند که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در روزهای اخیر در توییتر ارسال کرده است. قیمت نفت روز جمعه پس از اعلام تعرفه‌های تلافی‌جویانه آمریکا و چین علیه یکدیگر ریزش پیدا کرد و روز دوشنبه با لحن آشتی جویانه ترامپ رو به افزایش گذاشت.

قیمت نفت روز جمعه پس از اعلام تعرفه‌های تلافی‌جویانه آمریکا و چین علیه یکدیگر ریزش پیدا کرد و روز دوشنبه با لحن آشتی جویانه ترامپ رو به افزایش گذاشت اما این روند ممکن است موقتی باشد.

 بازارهای مالی جهانی کاملا تحت تاثیر پیام‌هایی قرار دارند که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در روزهای اخیر در توییتر ارسال کرده است.

روز جمعه بازارهای سهام و کالا پس از این که چین تعرفه جدید بالاتر روی واردات کالاهای آمریکایی را اعلام کرد، به شدت سقوط کرد.

ترامپ در واکنش به حرکت انتقام‌جویانه چین، تعرفه روی کالاهای چینی را پنج درصد دیگر افزایش داد. با این حال وی این خبر را پس از پایان فعالیت بازارهای مالی در آخر هفته اعلام کرد.

در نشست گروه هفت در فرانسه که در تعطیلات پایان هفته گذشته برگزار شد، ترامپ پیام‌های متضادی را درباره جنگ تجاری ارسال کرد و به نظر رسید قصد دارد در تصمیماتش تجدیدنظر کند. اما تیم وی روشن کرد ترامپ افسوس می‌خورد که چرا تعرفه‌ها را بیشتر بالا نبرده است. با این حال اظهارات وی مبنی بر اینکه تمایل دارد با چین به توافق برسد و ادعایش درباره درخواست چین برای بازگشت به پای میز مذاکره، تا حدودی معامله‌گران را آرام کرد.

بازارهای سهام تحت تاثیر این خبر با افزایش آغاز به کار کردند اما مقامات چینی از تماس تلفنی مورد ادعای ترامپ اظهار بی‌اطلاعی کردند. ترامپ گفت: نمی‌خواهم درباره تماس‌ها صحبت کنم. ما تماس‌هایی داشتیم. تماس‌هایی در سطح بالا داشتیم.

آنچه در چند ماه گذشته شاهد بوده‌ایم تغییر ناگهانی روند این رویدادها بوده است. استراتژی ناهماهنگ کاخ سفید و نبود فرآیند سیاست گذاری رسمی، پیش بینی سیر تحول رویدادها را غیرممکن کرده است. اینکه بازارهای مالی در ابتدای هفته تا این حد خوش بین بودند، عجیب است.

یک موضوع پرریسک، ضعیف شدن بیشتر ارزش یوان در برابر دلار است. نرخ برابری یوان در برابر دلار به ۷.۱۵ یوان کاهش پیدا کرده که پایین‌ترین نرخ در ۱۱ سال گذشته و پیش از بحران مالی جهانی است.

رها کردن روند نزولی ارز حتی برای چین هم بدون خطر نیست و با انبوهی از بدهی که این کشور دارد، یوان ضعیف‌تر بازپرداخت بدهی را برای شرکتهای چینی دشوارتر خواهد کرد.

اما تاثیر جهانی افت ارزش یوان شاید اهمیت بیشتری داشته باشد. به دلیل جایگاه یوان به عنوان یک ارز جهانی و به دلیل بزرگی اندازه اقتصاد چین، ضعیف شدن یوان در سراسر جهان انعکاس پیدا خواهد کرد. در اوایل اوت که پس از اعلام تعرفعه های واردات جدید از سوی ترامپ، ارزش یوان در برابر دلار به سطح کم سابقه‌ای کاهش پیدا کرد، بانک‌های مرکزی متعدد سریعا واکنش نشان دادند.

هند، نیوزیلند و تایلند نرخ‌های بهره خود را در تلاش برای مقابله با افزایش ارزش ارز خود در برابر یوان کاهش دادند. یک هفته بعد مکزیک نیز نرخ‌های بهره را کاهش داد. طبق آمار رفینیتیو و نیویورک تایمز، حدود ۳۰ کشور امسال نرخ‌های بهره را کاهش داده اند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اکنون که نرخ برابری یوان در برابر دلار آمریکا به ۷.۱۵ یوان کاهش پیدا کرده است، ارزهای بازار نوظهور تحت فشار قرار خواهند گرفت. به عنوان مثال ارزش لیره ترکیه نسبت به ین ژاپن ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است. جنگ تجاری آمریکا و چین به معنای ادامه نزول ارزش ارزهای بازار نوظهور است.

اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک به بلومبرگ گفت: این رویکرد سرد و گرم به مذاکرات ادامه دارد و سردرگمی زیادی ایجاد کرده است.

در این مرحله ناچاریم که فرض بگیریم تعرفه‌ها افزایش پیدا خواهند کرد که خبر خوبی برای رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت نیست.

تحلیلگران کومرس بانک در یادداشتی نوشتند: نیازی به گفتن نیست که نوسان ارزی و ریسک رکود اقتصادی، خبر بدی برای قیمت نفت است. بعلاوه چین تعرفه‌هایی را اعلام کرده است که واردات نفت خام آمریکا را هدف می‌گیرند. تشدید اختلاف تجاری احتمالا اقتصاد جهانی و بالطبع آن تقاضا برای نفت را متاثر می‌کند. به هرحال چین یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت خام آمریکا بوده است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران