3 دلیل مهم برای ارزشمند بودن طلا و جایگاه مهم آن در سبد سرمایه گذاری

زمانی که اقتصاد جهان با مشکل و چالش جدی روبرو می شود، بازارهای مالی و سهام با افت محسوسی همراه شده و در نتیجه تقاضا برای سایر بازارها به خصوص طلا و اوراق قرضه به سرعت افزایش پیدا می کند.

مهمترین اصل سرمایه گذاری این است که همه دارایی و سرمایه خود را در یک سبد قرار ندهید. بلکه سرمایه و دارایی خود را در بخش های مختلف از جمله بازار سهام و طلا و سایر بازارها سرمایه گذاری نمایید.
وضعیت اقتصادی جهان نیز تاثیر مهمی بر تصمیم گیری سرمایه گذاران برای انتخاب بازارهای مختلف برای سرمایه گذاری دارد.
زمانی که اقتصاد جهان با مشکل و چالش جدی روبرو می شود، بازارهای مالی و سهام با افت محسوسی همراه شده و در نتیجه تقاضا برای سایر بازارها به خصوص طلا و اوراق قرضه به سرعت افزایش پیدا می کند.
تحلیلگران "motely fool " 3 دلیل مهم را برای ارزشمند بودن طلا و جایگاه مهم آن در سبد سرمایه گذاری مطرح می کنند که عبارتند از :

1: وضعیت سیاسی و اقتصادی ماه آگوست

طی ماه جاری میلادی سرمایه گذاران با پایان مهلت قانونی بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا روبرو هستند. بریتانیا باید 31 اکتبر از اتحادیه اروپا خارج شود. این مساله نگرانی های زیادی را به وجود آورده است.
از سوی دیگر مذاکرات تجاری آمریکا و چین همچنان یکی از مهمترین موضوعات بین المللی است. این دو رویداد مهم سیاسی می تواند سیگنال های مهمی را برای امیدواری یا ناامیدی درباره اقتصاد جهانی ارسال کند.
به عنوان مثال اگر پوند انگلیس به خاطر نااطمینانی و نگرانی درباره برگزیت، با کاهش ارزش روبرو شود تقاضا برای طلا به شدت افزایش خواهد یافت.

2: نوسانات شدید بازار سهام

در حالی که سرمایه گذاران بین المللی در ماه مارس امسال با طولانی ترین دوران رونق بازار سهام روبرو شدند ولی از مارس تاکنون بازارهای سهام با نوسانات شدیدی روبرو شده است.
این در شرایطی است که عملکرد بازار طلا از ماه مارس بسیار خوب بوده است. قیمت طلا از ماه مارس تاکنون از 1300 به 1500 دلار در هر اونس رسیده است. هرگونه نوسان شدید بازار سهام می تواند نقدینگی را به سوی بازار طلا سرازیر کند.

3: نرخ بهره

ارتباط معنادار بین نرخ بهره و قیمت طلا کاملا قابل توجه است. معمولا زمانی که نرخ بهره کاهش پیدا می کند، عملکرد قیمت طلا بهتر می شود. با کاهش نرخ بهره ، خرید طلا جذاب می شود.
به نظر می رسد با توجه به تصمیم بانک های مرکزی بزرگ جهان مثل آمریکا و اروپا برای کاهش نرخ بهره، خرید طلا از سوی سرمایه گذاران بین المللی به طور چشمگیری افزایش خواهدد یافت.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت طلا و سکه، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران