اعطای وام 18 میلیارد دلاری به ایران برای حفظ برجام توسط ژاپن و فرانسه

ژاپن و فرانسه در برنامه ای مشترک، با تامین وام ۱۸.۴ میلیارد دلاری، تلاش خود را برای حفظ ایران در توافق برجام انجام می‌دهند.

به نقل از اردو پوینت نیوز، روزنامه ماینیچی گزارش داد که دولت ژاپن تصمیم گرفته از ابتکار فرانسه استقبال کند و اکنون ژاپن و فرانسه طرح مشترکی برای اعطای وام به میزان ۱۸.۴۲ میلیارد دلار با تضمین به بازگشت از طریق نفت به تهران پیشنهاد کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات این روزنامه، دولت ژاپن تصمیم گرفته که ابتکار فرانسه در تابستان سال جاری برای ارائه کمک ۱۵ میلیارد دلاری به ایران را مورد حمایت قرار دهد، پس از آنکه تهران درخواست افزایش میزان وام را برای جبران تاثیر تحریم های سخت گیرانه پیشنهاد کرد که این مبلغ را تا حداقل ۱۸.۴۲ میلیارد دلار افزایش دهند.

بر اساس اطلاعات منابع روزنامه، دولت ژاپن فکر می کند که حمایت مالی ممکن است به آغاز گفتگو بین ایران و آمریکا در برنامه هسته ای کمک کند. گفته شده که ضمانت این وام با نفت جبران شود و استفاده کامل از این میزان مبلغ با خرید موادغذایی و دارو محدود می‌شود.

پیش تر وزیر خارجه فنلاند مدعی شده بود که ابتکار فرانسه نشان می‌دهد اروپایی‌ها درباره مسئله مربوط به ایران جدی هستند. به نوشته فایننشال‌ تایمز هاویستو این احتمال را که بسته پیشنهادی به ایران، اعطای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری و اجازه صادر کردن ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز را شامل شود، رد نکرد.

پیش از این رسانه‌ها از جمله المانیتور خبر دادند که فرانسه به دنبال مجاب کردن دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا به صدور معافیت‌های تحریمی برای برخی از خریداران نفت ایران برای مدت زمان محدود، در ازای برگزاری مذاکرات است.

یک مقام اروپایی که خواسته نامش فاش نشود گفته این پیشنهاد، اعطای مشوق‌های محدود برای مدت زمان محدود و در ازای مذاکرات محدود را شامل می‌شود و هدف آن به محک آزمون گذاردن مذاکره است. وی گفت که مقام‌ها معتقد نیستند فشار صرف روی ایران موجب خواهد شد ایرانی‌ها تسلیم شوند

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران