شتاب بیشتر سکه در مسیر صعودی نسبت به نرخ ارز

سکه و دلار هفته گذشته به ترتیب صعودی 3 و 7/ 1 درصدی را به ثبت رساندند. می‌توان شتاب بیشتر سکه در مسیر صعودی نسبت به نرخ ارز را به اوج‌گیری قیمت طلای جهانی تا نزدیکی سقف دو ماهه مرتبط دانست. طلای جهانی هفته قبل با رشد ۲ درصدی همراه شد که بیشترین میزان در حدود ۵ ماه اخیر است.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند بازار ارز طی هفته اخیر آرام‌تر شده است. برخی باور دارند رفتار بازارساز و نوع قیمت‌گذاری صرافی‌های رسمی در کاهش نوسانات موثر بوده است. از سوی دیگر می‌توان احتیاط و انتظار فعالان بازار ارز را برای اخبار بیشتر از حوزه سیاست خارجی در این مساله دخیل دانست. گروهی دیگر از تحلیلگران فروکش تقاضای تجاری با فرارسیدن سال نو میلادی را دلیل آرامش نسبی بازار دانستند. از این رو به نظر می‌‌رسد با پایان فصل اوج‌گیری تقاضا، توانایی بازارساز برای مدیریت بازار ارز افزایش یابد.

 پرواز سکه

سکه طرح جدید پنج‌شنبه اخیر با رشد یک درصدی به قیمت 4میلیون و 600 هزار تومان معامله شد. سکه و دلار هفته گذشته به ترتیب صعودی 3 و 7/ 1 درصدی را به ثبت رساندند. می‌توان شتاب بیشتر سکه در مسیر صعودی نسبت به نرخ ارز را به اوج‌گیری قیمت طلای جهانی تا نزدیکی سقف دو ماهه مرتبط دانست. طلای جهانی هفته قبل با رشد ۲ درصدی همراه شد که بیشترین میزان در حدود ۵ ماه اخیر است. اخباری از پیشرفت در روند توافق تجاری چین و آمریکا و آمارهای اقتصادی مثبت این دو کشور در کنار حجم کم‌معاملات بازار جهانی طی هفته کریسمسی در شکستن مرزهای روانی طلای جهانی موثر بوده و قیمت سکه را در سقف دو هفته قرار دادند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت طلا و سکه، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران