سهم ۶۶ درصدی ارزش افزوده در صادرات محصولات پلاستیکی هند

کشور هند با داشتن افزون بر ۳۰ هزار واحد تولید پلاستیک، یکی از پنج تولیدکننده و مصرف‌کننده برتر پلیمر در جهان است. هند سیاست جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره تولید محصولات با ارزش افزوده را در صنعت پلاستیک در دستور کار قرار داده است. در حال حاضر بیش از ۶۶ درصد صادرات محصولات پلاستیکی هند حاصل ارزش افزوده است.

کشور هند در زمینه تکمیل زنجیره ارزش صنعت پلاستیک بسیار موفق عمل کرده است؛ به طوری که در حال حاضر هند با داشتن افزون بر ۳۰ هزار واحد تولید پلاستیک، بیش از ۴ میلیون شغل در این حوزه ایجاد کرده است و یکی از پنج تولیدکننده و مصرف‌کننده برتر پلیمر در جهان است.

هدفگذاری سهم ۳ درصدی صنعت پلاستیک هند از بازار جهانی

طبق گفته‌ی مدیران  صنعت پلاستیک هند، این کشور رسیدن به حداقل ۳ درصد از سهم بازار صادرات پلیمر جهان را تا سال ۲۰۲۵ هدف قرار داده است. هند قصد دارد با ترکیب افزایش ظرفیت و ارتقای تکنولوژی مورد استفاده خود، به این هدف دست یابد.

سهم کنونی هند از بازار جهانی تنها یک درصد از بازار جهانی حدود ۸۵۰ میلیارد دلاری این محصولات برآورد شده است. درحال حاضر هند علاوه بر مواد خام پلاستیکی، فرآورده‌های آن را نیز به بیش از ۲۰۰ کشور در سراسر جهان صادر می‌کند.

دولت هند برنامه ویژه ای برای توسعه صنعت پلاستیک دارد

باساک آشوک رئیس انجمن صادرات و تبلیغ  پلاستیک هند در این خصوص گفت: پلاستیک یکی از رو به ‌رشدترین صنایع هند است و بدین جهت پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه از لحاظ ظرفیت، زیرساخت و نیروی انسانی ماهر وجود دارد.

وی ادامه داد: ما برای سال ۱۸-۲۰۱۷ هدف صادرات خود را ۸.۳۱ میلیارد دلار قرار داده‌ایم و انتظار می‌رود که صادرات پلاستیک هند به امریکا در این بازه از یک میلیارد دلار بگذرد.

صادرات پلاستیک هند طی آوریل-دسامبر ۲۰۱۷ برابر با ۵.۴۶ میلیارد دلار بود، که مطابق اطلاعات ارائه  شده توسط انجمن صادرات و تبلیغ  پلاستیک، به دلیل افزایش صادرات به امریکا و اروپا و همچنین ایجاد بازارهای نوظهور در امریکای لاتین، افریقا و کشورهای ASEAN (اتحادیه ملل آسیای جنوب شرقی)، نسبت به سال قبل ۱۴.۴درصد افزایش داشته است.

سهم ۶۶ درصدی ارزش افزوده در صادرات محصولات پلاستیکی هند

باساک همچنین گفته‌است: در سال مالی اخیر که مارس ۲۰۱۷ به پایان می رسد، ۶۶ درصد مبلغ کل صادرات پلاستیک هند ارزش افزوده آن بوده است.

به گفته متخصصین این صنعت، عدم یکپارچگی صنعت پلاستیک هند سهم صادرات این کشور در بازار جهانی را محدود کرده است. انجمن صادرات و تبلیغ  پلاستیک هند و سایر سازمان‌های صنعتی با همکاری دولت هند، سعی دارند با اعمال سیاست‌هایی بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط را به افزایش تولید این محصولات ترغیب نمایند.

یکی از مدیران صنعت پلاستیک هند در این مورد گفته‌است: «سعی داریم SME ها را تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر انجمن صادرات و تبلیغ  پلاستیک هند قرار دهیم، و بدین وسیله به آن‌ها را در افزایش رشد محلی خود و یافتن بازارهای جدید بین‌المللی برای محصولاتشان یاری برسانیم.»

نقش انجمن صادرات و تبلیغ پلاستیک هند در بازاریابی خارجی محصولات

بخشی از منابع مالی انجمن صادرات و تبلیغ  پلاستیک هند از وزارت بازرگانی و صنعت این کشور تأمین می شود. این نهاد به عنوان رابطی میان تولید‌کننده‌های بومی و خریداران بین‌المللی عمل می‌کند و در این راستا فعالیت‌های تبلیغاتی مربوط به صادرات را به عهده گرفته است.

اقداماتی نظیر شرکت در نمایشگاه‌های خرید و فروش بین‌المللی، تامین مالی واگذاری‌ها به بازار هدف، دعوت نمایندگی‌های تجارت بین‌المللی به هند و ترتیب ملاقات میان خریدار و فروشنده را نیز انجام می‌دهد.

توسعه خوشه ای، راهکار دولت هند به منظور رونق تولید پلاستیک

دولت هند قصد دارد ۱۰ پارک تولید پلاستیک جدید راه اندازی نماید که از رویکرد توسعه خوشه‌ای برای تقویت ظرفیت‌ها و افزایش تولید بهره می‌برند. با اینحال هنوز توضیحاتی درخصوص جزئیات این طرح ارائه نشده است.

دولت هند با همکاری سازمان‌های صنعتی نظیر انجمن صادرات و تبلیغ  پلاستیک قصد دارد مراکز تسهیلات عمومی‌ای در این پارک‌ها بسازد و توسعه دهد که دسترسی به آخرین تکنولوژی روز و مشتری‌های بین‌المللی را برای SMEها ممکن می‌سازند.

طبق اظهارات مدیران این پروژه، هم اکنون این برنامه در حال انجام است و دولت تا شش الی هشت ماه دیگر این موضوع را اعلام رسمی خواهد کرد.

به گفته رئیس انجمن صادرات و تبلیغ  پلاستیک هند، دولت اعلام کرده است که مالیات شرکتی کسب و کارهایی که حجم معاملات آن‌ها بیش از ۲۵۰۰ میلیارد روپیه معادل ۳۹ میلیون دلار باشد را تا ۲۵ درصد کاهش خواهد داد. این کار به تولیدکننده‌های پلاستیک این امکان را می‌دهد که از مبالغ ذخیره شده برای بهبود ظرفیت تولید و ارتقای تکنولوژی استفاده کنند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران