جزییات مصوبات جدید کارگروه تنظیم بازار اعلام شد

آیین نامه ۱۱ بندی نحوه قیمت گذاری محصولات پتروشیمی

نحوه قیمت گذاری محصولات پتروشیمی در کارگروه تنظیم بازار شورای رقابت با ۱۱ بند به تصویب رسید.

جلسه بیست و نهم کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، آیین نامه پیشنهادی شرکت ملی پتروشیمی در مورد نحوه تعیین قیمت محصولات پتروشیمی با ۱۱ بند به تصویب رسید.

 براساس مصوبات جلسه بیست و نهم:

 ۱) چهار نشریه معتبر بین المللی برای قیمت گذاری محصولات پتروشیمی تعیین شدند

 - کودها از نشریه FMB
- محصولات پلیمری از نشریه ICIS
- محصولات شیمیایی از نشریه های PLATSS و ICIS
- ال پی چی از نشریه Argus
 

۲) قیمت درب کارخانه (EX WORK) بر مبنای ۹۵ درصد قیمت FOB ایران در هر گروه کالایی محاسبه می شود.

 ۳) در صورت عدم درج FOB ایران این مقدار از کسر قیمت حمل از FOB یا CFR بازارهای هدف صادراتی مندرج در نشریات بدست می آید.

 ۴) بازار هدف یک کالا، دو یا سه کشور مقصد صادراتی آن گروه کالایی است که در شش ماه گذشته حداقل پنجاه درصد صادرات آن گروه کالایی را به خود اختصاص دهد.

 ۵) به جهت وجود نوسانات زیاد در یک بازار و نیز ایجاد دور قیمت گذاری در کالاهایی که FOB ایران آنها در نشریات درج می شود در محاسبه قیمت ها از دو یا سه بازار مختلف استفاده می شود.

 ۶) در صورت ارائه مستندات مبنی بر فاصله زیاد بین قیمت صادراتی یک کالا با قیمت نشریات در یک دوره زمانی حداقل ۶ ماهه ضرایب تصحیح در قیمتهای اعلامی درج می گردد.

 ۷) هزینه حمل بروز شده در دوره های سه ماهه از مجلات PLATSS، از مسندات ارائه شده از صادرکنندگان محصولات و یا از شرکت های بزرگ بازرگانی استعلام می گردد.

 ۸) قیمت گریدها در یک گروه کالایی بر مبنای محاسبه قیمت تمام شده نسبی آنها (مصرف مواد اولیه و کمکی، نرخ تولید)اعلام می شود.

 ۹) دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در موارد خاص و باهدف تامین گریدهای مورد نیاز و ایجاد ثبات در بازار تا ۵ درصد قیمت محاسبه شده مجاز به ایجاد نوسان در فرمول محاسبه شده می باشد.تمام موارد استفاده از این اختیار می بایست ظرف مدت یک هفته پس از اجرا به کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی گزارش شود و مواردی که بیش از ۵ درصد تغییر قیمت نسبت به فرمول های محاسبه شده ضروری باشد، باید قبل از اجرا در کارگروه مطرح گردد.

 ۱۰) تا اطلاح ثانوی دفتر توسعه صنایع پایین دستی مرجع محاسبه و اعلام قیمت EXW خواهد باشد.

 

۱۱) تعریف کالای فاقد محدودیت عرضه به صورت"گرید هر کالا در هر شرکت تولیدکنندع محصول پتروشیمی که در طول یک ماه قبل از زمان بررسی تمام عرضه ها کمتر از ۹۰ درصد عرضه نقد به فروش رفته باشد" تعیین شد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران