در جلسه کمیسیون بازرگانی انجمن ملی صنایع پلیمر و پلاستیک بررسی شد

برداشته شدن سقف رقابت به سود چه کسانی است؟

هجدهمین جلسه کمیسیون بازرگانی انجمن ملی صنایع پلیمر و پلاستیک برگزار شد. در این جلسه که به ریاست مهندس مهدی پورقاضی صورت گرفت، در مورد اینکه که آیا برداشته شدن سقف رقابت به سود تولیدکنندگان است و یا باعث گران تر شدن مواد اولیه خواهد شد، بحث شد.

بیستم خرداد ماه سال ۹۷ در محل اتاق بازرگانی تهران، هجدهمین جلسه کمیسیون بازرگانی انجمن ملی صنایع پلیمر و پلاستیک برگزار شد. در این جلسه که به ریاست مهندس مهدی پورقاضی صورت گرفت، ابتدا اخبار روز این حوزه مرور شد. سپس به پیشنهاد آقای خرازی، در این مورد بحث شد که آیا برداشته شدن سقف رقابت به سود تولیدکنندگان است و یا باعث گران تر شدن مواد اولیه خواهد شد. پیش از این نیز در جلسه هفدهم چنین بحثی صورت گرفته بود. برخی از حضار جلسه معتقد بودند حذف سقف رقابت در کوتاه مدت باعث گرانی مواد اولیه می‌شود اما در بلندمدت سبب تنظیم بازار و حذف تقاضای کاذب خواهد شد. تصمیم گیری در مورد این موضوع به جلسه بعدی موکول شد و مقرر شد که پس از هماهنگی با اعضای هیات مدیره، در همین خصوص نظر سنجی‌ای در سایت و کانال انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران صورت گیرد.

پس از آن آقای پورقاضی در مورد لزوم انسجام تولیدکنندگان به ویژه در بورس کالای ایران صحبت کرد و اعضای جلسه بر سر فقدان تعاونی‌های کارآمد بحث کردند. ضمن اینکه وجود اختلاف و سابقه بد  بعضی از تعاونی‌ها دلیل عمده بر این نظر محسوب می‌شده است. همه اعضا برای ایجاد چنین انسجامی متفق القول بودند اما بر سر چگونگی اجرای آن بحث وجود داشت.

سازمان حمایت از مصرف‌کننده نامه ای با موضوع بازنگری ضرایب سود به انجمن ملی ارسال کرده که در این جلسه بررسی و مقرر شد به این صورت پاسخ داده شود: کالاهای ارائه شده در جدول، مشمول کالاهای قیمت گذاری شده در پلیمر نبوده و مربوط به گروه های دیگر کالایی است ضمن اینکه سایرکالاهای پلیمری بر اساس رقابت در بازار عرضه می‌شوند.

سپس آقایان سلگی و موسوی گزارشی در مورد وضعیت سازمان بورس کالای ایران ارائه کردند که در جلسه در این خصوص گفت‌و‌گو شد و قرار شد از جلسه بعدی اساسنامه سازمان بورس و آیین نامه معاملات مرور شود تا اعضا به قوانین این سازمان اشراف پیدا کنند.

آقای موسوی در ادامه خبر از کاسته شدن از تقاضای کاذب گرید pet داد و گفت: سهمیه‌ها به مرور زمان از 12 برابر به 4 برابر سپس به 3 برابر رسیده است. سازمان بورس، میانگین مصرف و خرید 6 ماه دوم سال 1396 هر شرکت را محسابه کرده و مطابق آن سهمیه داده است که به این صورت مشکل این ماده در بورس تقریبا حل شده است.

سید جواد موسوی در ادامه گفت: یک موضوع دیگر نیز هفته گذشته خود را نشان داد این بود که اگر ماده یکسان را در یک روز ارائه دهند باعث می‌شود تقاضای کاذب کمتری را مشاهده کنیم. البته باید به این نکته نیز توجه کنیم که تعطیلی‌های هفته گذشته نیز عامل مهمی در افت تقاضای کاذب بوده و ممکن است در این هفته مجددا شاهد افزایش تقاضای کاذب باشیم. نکته دیگر اینکه بعضی گریدها کمتر از کف تعیین‌ شده عرضه شده‌اند و پتروشیمی‌ها برای این مورد توضیحی نداده‌اند. این موضوعات نیاز به پیگیری دارند.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران