چند گام نهایی باقی مانده برای «ممنوعیت صادرات توسط اشخاص حقیقی»

هفته گذشته با پیگیری‌های انجمن ملی، وزیر صنعت طی نامه‌ای به گمرک ابلاغ کرد که به منظور تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و جلوگیری از هرگونه سواستفاده، صادرات مواد اولیه پتروشیمی‌ تنها توسط واحدهای تولیدی عرضه کننده در بورس کالا و یا ارائه تاییده رسمی اشخاص حقیقی و حقوقی از واحد‌های تولیدی مربوطه صورت می‌پذیرد.

یکی از دلایلی که باعث ایجاد تقاضای کاذب در بورس و همچنین ایجاد چالش‌های گسترده در صنعت پلاستیک شده، چیزی تحت عنوان «صادرات بی‌رویه مواد اولیه» توسط اشخاص حقیقی بود.

تا هفته گذشته اشخاص حقیقی اجازه صادرات مواد اولیه پلاستیک از پتروشیمی‌ را داشتند و این موضوع، پای دلالان را به آن باز کرده بود. انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران نیز در سال ۹۷ بخش زیادی از تمرکز خود را بر حل‌و‌فصل این موضوع گذاشته بود.

هفته گذشته اما با پیگیری‌های انجمن ملی، وزیر صنعت طی نامه‌ای به گمرک ابلاغ کرد که به منظور تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و جلوگیری از هرگونه سواستفاده، صادرات مواد اولیه پتروشیمی‌ تنها توسط واحدهای تولیدی عرضه کننده در بورس کالا و یا ارائه تاییده رسمی اشخاص حقیقی و حقوقی از واحد‌های تولیدی مربوطه صورت می‌پذیرد.

صادرات مواد اولیه پلاستیک منحصر به پتروشیمی‌ها شده است و نشان از توجه وزیر صنعت به پیگیری‌های انجمن ملی و تولیدکنندگان صنعت پلیمر دارد.

این ابلاغیه می‌تواند یک گام مثبت در جهت ایجاد آرامش در بورس پلاستیک و کنترل بازار این صنعت باشد. اکنون دست دلالان از صادرات بی‌‌رویه کوتاه شده اما از یک سو باید به پتروشیمی‌ها الزام شود که بازار داخلی را اشباع نموده و سپس اقدام به صادرات نمایند. از سوی دیگر نیز به صادرکنندگان الزام شود ارز کسب شده از این صادرات را به کشور بازگردانند.

بنابراین چند گام نهایی و تکمیلی باقی مانده که در هفته‌های آتی باید برداشته شوند. هدف از این برنامه‌ها نیز حذف تقاضای کاذب در بازار بورس و واقعی شدن تقاضا است.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران