ارز صادراتی وارد بورس می شود

بر اساس اعلام وزیر اقتصاد، از شنبه هفته آینده تعدادی از صادرکنندگان صنایع مشخص شده می‌توانند اظهارنامه صادراتی خود را در بورس تهران عرضه کنند و واردکنندگان نیز می‌توانند با خرید آن برگه‌ها ارز مورد نیاز خود را به قیمت بازار آزاد و عرضه و تقاضا در بورس از بانک مرکزی تحویل بگیرند.

بعد از التهابات در بازار غیررسمی ارز در کشور امروز مسعود کرباسیان - وزیر اقتصاد - اعلام کرده صادرکنندگان ملزم نیستند ارز خود را به بانک‌ها بفروشند بلکه می‌توانند اظهارنامه صادراتی خود را در بورس تهران عرضه کنند. سابقا هم در اواخر دهه ۷۰ نیز مشابه این اتفاق در بورس تهران رخ می‌داد. به عنوان مثال اگر شخصی هزار دلار صادرات انجام داده باشد این مقدار صادرات را باید در سامانه نیما ثبت کنند. اگر کالاهای صادرشده در حوزه پتروشیمی و فلزات نباشد بانک مرکزی یک برگه به شخص صادرکننده می‌دهد که آن برگ قابلیت معامله در بورس تهران را دارد.

بر این اساس می توان گفت که شخص صادرکننده می‌تواند آن برگه را از طریق بورس به شخصی که می‌خواهد واردات انجام دهد واگذار کند. نکته مهم این است که آن برگه در بورس با توجه به قیمت ارز در بازار آزاد و عرضه و تقاضا در بورس ارزش‌گذاری می‌شود.

با توجه به این مکانیزم هر شخصی برای واردات ثبت سفارش انجام داد و در عین حال آن برگه را از بورس خرید می‌تواند با ارائه‌ آن برگه به بانک مرکزی با توجه به قیمت ارز در بازار آزاد و عرضه و تقاضا در بورس از بانک مرکزی برای واردات ارز تهیه کند.

نکته مهم این‌که در حال حاضر گفته شده که پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها، سنگ‌آهنی‌ها و پالایشگاهی‌ها از این موضوع مستثنی هستند و باقی‌مانده صنایع که حدود ۲۰ درصد کل صنعت می‌شوند می‌توانند از این اوراق ارزی در بورس تهران استفاده کنند، اما دیگران باید از طریق سامانه نیما برای کارهای ارزی بهره‌ ببرند.

اطلاعات رسیده حاکی از آن است که از شنبه هفته آینده این اتفاق در بورس تهران بیفتد و صادرکنندگان می‌توانند برگه‌های ارزی خود را در بورس دادوستد کنند. اگر ۸۰ درصد صنایع دیگر که از این قانون مستثنی شده‌اند بتوانند از این مکانیزم در بورس استفاده کنند نگرانی صادرکنندگان و واردکنندگان از تامین ارز کمتر خواهد شد و همچنین احتمال به وجود آمدن قرارداد آتی ارز در بورس تهران پررنگ می‌شود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران