شروع جنگ تجاری بین ترکیه و آمریکا

دولت ترکیه در پی اعمال تعرفه از سوی آمریکا روی واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور، در اقدامی متقابل برای برخی کالاهای وارداتی خود از آمریکا عوارض سنگینی وضع کرد.

بر این اساس برای واردات ویسکی آمریکایی به ترکیه 70 درصد و خودروهای آمریکایی مشمول 60 درصد تعرفه شدند.

علاوه بر این دو قلم کالا دولت ترکیه روی 20 قلم کالای دیگر آمریکایی از جمله موم، ذغال سنگ، کاغذ، گردو، بادام، تنباکو، برنج، لوازم آرایشی، ماشین آلات و محصولات پتروشیمی تعرفه وضع کرده است.

دولت ترامپ با وضع تعرفه روی واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا وارد یک جنگ تجاری حتی با نزدیک ترین متحدان اروپایی و آمریکایی خود شده است.

پیشتر تعرفه ویسکی آمریکایی در ترکیه 40 درصد و خودروی آمریکایی 35 درصد بوده است.

دولت ترکیه علاوه بر این دو کالا روی 20 کالای دیگر آمریکایی تعرفه جدید وضع کرده و عوارض آنها را افزایش داده است. این تعرفه ها از 21 ژوئن – 6 روز پیش – اعمال شده است.

دولت ترکیه با وضع تعرفه ترامپ روی واردات آلومینیوم و فولاد سالانه 266.5 میلیون دلار تعرفه خواهد پرداخت.

بر اساس گزارش حریت، ترکیه در سال 2017 بیش از 1 میلیارد و 42 میلیون دلار فولاد و 65 میلیون دلار آلومینیوم به آمریکا صادر کرده است.

هم اکنون و با وضع تعرفه جدید قیمت خودروهای آمریکایی در بازار ترکیه به شدت افزایش یافته است. برای مثال قیمت خودروی "فورد موستانگ" از 420 هزار لیر به بیش از 1 میلیون و 100 هزار لیر افزایش یافته است. قیمت این خودرو در بازار آمریکا 55 هزار دلار است. همچنین قیمت ویسکی آمریکایی در ترکیه با وضع تعرفه جدید به 142 لیر افزایش یافته است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران