افزایش دستوری قیمت محصولات پلیمری

اعلام قیمت محصولات پلیمری توسط شرکت ملی پتروشیمی، نشان دهنده این است که روند عمومی قیمت این محصولات افزایشی بوده است.

به نظر می رسد افزایش قیمت ها بیشتر از میزانی که باید افزایش پیدا کرده است و دلیلی هم برای این موضوع اعلام نشده است. قیمت دلار مبنای محاسبه قیمت ها در این هفته نزدیک به یک درصد افزایش داشته است و قیمت اکثریت گروه های کالایی در بازار های مهم آسیایی نه تنها افزایش نیافته است بلکه در برخی گروه های کالایی کاهش نیز داشته است در نتیجه در بیشتر گروه ها به غیر از PVC باید افزایش نرخی کمتر از یک درصد تجربه می شد.

حتی گروه کالایی PVC نیز پتانسیل افزایش قیمتی دو درصدی داشته است ولی همانطور که مشخص است این گروه کالاییبیش از 4 درصد افزایش نرخ را تجربه کرده است تا بیشترین افزایش نرخ را هم به خود اختصاص داده باشد.

 

در نتیجه می توان گفت که قیمت ها یا به صورت کاملا دستوری دو درصد افزایش یافته اند و یا اتفاق دیگری رخ داده است که باید برای تمامی فعالان بازار شفاف سازی شود. بدین ترتیب بیشترین افزایش قیمت برای گروه کالایی PVC و با بیش از 4 درصد افزایش و معادل بیش از 1700 ریال بوده است. گروه کالایی پلی اتیلن سنگین اکستروژن و لوله، پلی استایرن مقاوم، سنگین بادی و سنگین دورانی از دیگر گروه های با افزایش نرخ بالا بودند که به ترتیب 1712 ریال، 1484 ریال، 1383 ریال افزایش را تجربه کرده اند.

 

کمترین افزایش نرخ هم برای گروه کالایی SBR1712  بود که 590 ریال افزاش نرخ را تجربه کرده است. گروه کالایی PET بطری نیز تنها گروه کالایی بود که کاهش نرخ را تجربه کرده است که به دلیل کاهش زیاد قیمت این کالا در بازارهای جهانی رخ داده است. البته به نظر می رسد درصد کاهش نرخ این محصول در بازارهای جهانی به حدی بوده است که موفق به افزایش دادن قیمت این گروه کالایی نشده اند و گرنه بعید نبود شاهد افزایش قیمت این گروه کالایی هم می بودیم.

 

نرخ دلار: نرخ دلار مبنای محاسبه نیز از 43111 ریال به 43500 ریال افزایش یافته و 389 ریال معادل نزدیک به یک درصد افزایش را تجربه کرد، قیمت دلار هفته های متوالی است که با افزایش رو به رو است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت ارز و دلار، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران