گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته دوم مرداد 1397

دستور وزیر صنعت سبب ایجاد هفته ای متفاوت در معاملات محصولات پلیمری شد

در دومین هفته از مرداد ماه 1397، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، معاملات با ثبات تری را نسبت به هفته اول مرداد ماه تجربه کرد و تقاضا در این هفته بیش از 73 هزار تن کاهش را تجربه کرد. در این هفته حجم معاملات هم متاثر از افزایش بسیار اندک حجم عرضه ها افزایش کمی داشته و 964 تن افزایش را تجربه کرد.

 معاملات دومین هفته از مرداد تفاوت بسیار زیادی با هفته های پیشین داشت، در این هفته به دستور وزیر صنعت سقف رقابت کلیه محصولات پلیمری در بورس کالای ایران به 5 درصد کاهش یافت و از این هفته اجرایی شد و با توجه به این که اصلی ترین نتیجه این اقدام افزایش شکاف قیمتی بازار و بورس کالای ایران می شد تمامی بازاری ها برای منتفع شدن از این موضوع با تمام قدرت وارد رقابت ها شدند و تقریبا می توان گفت تمامی کالا ها با سقف قیمت معامله شدند.

این موضوع در مورد گریدهایی مثل PVC که دارای سقف رقابت 20 درصدی بودند اوضاع را بهتر کرده و 15 درصد بهای تمام شده در بورس کالای ایران را کاهش داده است. البته باید گفت تا زمانی که تقاای کاذب کنترل نشود این نوع اقدامات تنها حاشیه سود بازاری ها را افزایش داده و سود بیشتری نصیب شان می شود. البته در کنار این موضوع دولت مرزهای دیگری که همچنان مواد اولیه پلیمری داخلی از طریق آنها به کشورهای همسایه صادر می شد را بسته است که اگر به طور کامل اجرایی شود این موضوع می تواند به کاهش قیمت ها در بازار آزاد کمک کند.

 در دومین هفته از مرداد ماه 1397، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، معاملات با ثبات تری را نسبت به هفته اول مرداد ماه تجربه کرد و تقاضا در این هفته بیش از 73 هزار تن کاهش را تجربه کرد که این میزان کاهش تقاضا در مقابل با افزایش یسیار شدید تقاضا در هفته گذشته جندان موثر نبوده است.  در این هفته حجم معاملات هم متاثر از افزایش بسیار اندک حجم عرضه ها افزایش کمی داشته و 964 تن افزایش را تجربه کرد. 

در این هفته متاسفانه 60 گرید از 65 گرید عرضه شده با رقابت قیمتی 5 درصدی معامله شدند، یعنی به معنای دیگر تمامی کالاها در این هفته با سقف قیمتی معامله شدند که این سقف بعد از ابلاغیه وزیر صنعت به 5 درصد کاهش داده شده است.

افزایش اندک عرضه ها در دومین هفته از مرداد ماه 

حجم عرضه ها در هفته جاری افزایش داشته و مقدار 760 تن افزایش را تجربه کرد؛ در هفته گذشته هم حجم عرضه های هفتگی کاهش را تجربه کرده بود. در هفته گذشته حجم عرضه ها در هفته اول ماه کاهش یافته بود که بسیار به ضرر بازار بود و حجم عرضه ها متاسفانه به زیر 60 هزار تن وارد شده بود که در این هفته بار دیگر به سطوح بالای 60 هزار تنی وارد شده است.

  بیشترین کاهش عرضه ها برای کالای PVC و با 1684 بوده است. پس از آن کالای پلی استایرن  و با 1.245 تن بوده است و گروه پلی پروپیلن شیمیایی نیز کاهش عرضه ای 1.147 تنی را تجربه کرد. 

 در این هفته بیشترین افزایش عرضه برای پلی پروپیلن نساجی بوده که برابر با 3.010 تن بوده است، گروه پلی اتیلن سبک فیلم  نیز افزایش عرضه ای برابر با 3008 تن را تجربه کرد تا در رده بعدی قرار بگیرد.

 افزایش اندک حجم معاملات تحت تاثیر افزایش حجم عرضه ها

 در هفته جاری حجم معاملات نسبت به هفته گذشته افزایش اندکی داشته و 964  تن کاهش را تجربه کرد، این در حالی است که حجم معاملات در هفته گذشته کاهش بیش از 7 هزار تن را تجربه کرده بود. این افزایش حجم معاملات به دلیل افزایش عرضه ها در بسیاری از گریدها رخ داده است، در حال حاضر هر مقدار از محصولات پلیمری عرضه شود خریداری می شود زیرا تقاضا برای خرید بسیار بالا است، در این هفته باز هم شایعه افزایش نرخ دلار مبنای کشف نرخ های پایه محصولات پلیمری در بازار پیچیده بود در نتیجه تقاضای بسیار زیادی در بازار وجود داشت و در نتیجه باز هم تقریبا همه محصولات عرضه شده توسط متقاضیان خریداری شد.

 در کل و برای پنجمین هفته متوالی نزدیک به 100 درصد از محصولات عرضه شده توسط متقاضیان خریداری شد. در این بین 60 گرید از 65 گرید عرضه شده با سقف قیمت به فروش رسیدند که در تمامی چندین هفته گذشته معاملات به همین منوال بوده است. با این تفاوت که در هفته های گذشته میزان رقابت های قیمتی بیش از 10 درصد بوده و در این هفته تنها 5 درصد بوده است.

 حفظ تقاضای هفتگی بیش از 500 هزار تنی در دومین هفته مرداد ماه 1397

 حجم تقاضا در این هفته تحت تاثیر قرار داشتن در دومین هفته ماه و همچنین شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ ارز مبنای کشف قیمت های پایه با وجود کاهش 73 هزار تنی نسبت به هفته اول مرداد باز هم در سطح بسیار بالایی قرار داشت و برابر با 512 هزار تن بود. بدین ترتیب حجم تقاضا از 585 هزار تن به بیش از 512 هزار تن رسیده است تا بیش از 73 هزار تن کاهش هفتگی را تجربه کرده باشد، با توجه به قیمت های بسیار بالای بازار آزاد و اختلاف قیمتی بیش از 1000 تومان تا بعضا بیش از 3000 تومانی قیمت های محصولات پلیمری طبیعی است که این میزان تقاضا برای بهره مندی از این رانت ایجاد شده به وجود آید که نیاز مند اندیشیدن تدابیری برای کاهش تقاضای کاذب است، بعد از تصمیم جدید وزارت صنعت و کاهش میزان رقابت قیمتی به 5 درصد این رانت به وجود آمده افزایش بیشتری هم پیدا کرده است و در نتیجه انگیزه بیشتری هم برای بهره مندی از این رانت در بازار وجود دارد.

 جذاب ترین گروه های بازار : در این هفته نمی توان جدولی را به نام گریدهای برتر بازار منتشر کرد زیرا در این هفته تمامی گریدهای عرضه شده بازار با سقف 5 درصدی نرخ معامله شدند. در نتیجه نمی توان گریدهای جذاب تر بازار را تفکیک کرد.  

 تصمیم وزارت صنعت و کاهش درصد نوسان نرخ تمامی کالاها به 5 درصد:

 در هفته دوم مرداد ماه تصمیم وزارت صنعت مبنی بر کاهش سقف نوسان نرخ تمامی محصولات پلیمری در بورس کالای ایران به 5 درصد اجرایی شده و با توجه به اینکه اولین نتیجه این تصمیم کاهش بهای تمام شده خرید از بورس توسط خریداران است موجبات افزایش حاشیه سود خرید از طریق بورس کالای ایران و فروش آن در بازار آزاد را برای واسطه ها فراهم آورد و در نتیجه افراد بسیار زیادی برای بهره مندی از این رانت به وجود آمده تقاضاهای خود را تا جایی که امکان داشت افزایش دادند. از طرف دیگر این کاهش کلی درصد رقابت برای این محصولات به تولیدکنندگان بزرگی که توان خرید مستقیم از بورس کالای ایران را دارند کمک بسیار زیادی در جهت کاهش بهای تمام شده مواد اولیه آن ها می کند. به خصوص در مورد کالاهایی همچون PVC ها و PET بطری که سقف نوسان نرخ 20 و 15 درصدی را داشتند. در کل اگر سمت تقاضای کاذب به خوبی کنترل شود و سهم مصرف کنندگان واقعی افزایش یابد این تصمیم نتیجه درست می دهد و گرنه در شرایط فعلی فقط حاشیه سود واسطه های بازار را افزایش داده است.

درصد سهم هر گروه کالایی در عرضه های این هفته پلیمرها

بیشترین حجم عرضه مربوط به گروه پلی پروپیلن نساجی است، که با 21 درصد سهم بازار و با بیش از  10.166 تن عرضه در صدر عرضه های بازار هفته جاری قرار دارد، رتبه دوم نیز به پلی اتیلن سبک فیلم و با 17 درصد و با 8.210  تن عرضه اختصاص دارد. گروه پلی اتیلن سنگین فیلم نیز با 6.254 تن عرضه که معادل با 13 درصد عرضه های بازار می باشد رتبه سوم را به خود اختصاص داده بود. همچنین گروه PVC با 12 درصد از عرضه های این هفته در رده بعدی قرار داشت. در کل این گروه های مطرح شده 63 درصد حجم کل عرضه های بازار را به خود اختصاص داده اند.

درصد سهم هر گروه کالایی در تقاضای این هفته پلیمرها

 گروه پلی پروپیلن نساجی و با 99 هزار 224 تن تقاضا و معادل 23 درصد کل تقاضای بازار، بیشترین تقاضای این هفته را به خود اختصاص داده است، این گروه نسبت به هفته گذشته نزدیک به یک هزار تن کاهش تقاضا داشته است، بعد از این گروه PVC و با 64 هزار و 230 تن تقاضا و سهم 15 درصدی از کل تقاضا در رده بعدی قرار داشت. گروه نیز با تقاضایی معادل 65 هزار و 118 تن تقاضا و معادل 13 درصد تقاضای بازار در رده سوم قرار داشت. گروه پلی پروپیلن  شیمیایی هم با 13 درصد تقاضای بازار از دیگر گرید های جذاب بازار بود. چهار گروه مذکور جمعا 51 درصد کل تقاضای بازار را به خود اختصاص داده اند.


<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران