پلاستیک PEF جایگزینی برای PET

پلاستیک PEF از نظر شیمیایی بسیار شبیه به PET بوده با این تفاوت که ۱۰۰ درصد از مواد خام تجدیدپذیر نظیر پسماندهای کشاورزی و جنگلی تولید شده است.

مشکلات زیست محیطی ناشی از رهاسازی ظروف  PET انکار ناپذیر است. با تولید پلاستیک های زیستی پلی اتیلن فورانات یا PEF می توان بسیاری از مشکلات ایجاد شده توسط PET را مرتفع کرد. از جمله مشکلات مورد نظر می توان به مصرف انرژی زیاد و طولانی بودن فرآیند اشاره کرد. محققان در دانشگاه ETH زوریخ نهایتا موفق به ایجاد روشی شده اند که با استفاده از آن می توان PEF را به صورت تجاری و مقرون به صرفه تولید نمود. 

مشکلات ناشی از پلاستیک ها همه ی انسان های کره ی زمین را درگیر کرده است. سالیانه ۵۰ میلیون PET در دنیا تولید می شود. این در حالی است که روند تولیدی آن رو به افزایش نهاده است. اما با توجه به لزوم حضور اجتناب ناپذیر پلاستیک ها در زندگی ما، این سوال ایجاد می شود که چگونه می توانیم اثرات منفی حضور پلاستیک ها را کاهش داده و در عین حال مزایای آن را برای خود حفظ نماییم. یکی از این راه حل ها می تواند استفاده از پلاستیک های زیستی باشد. 

پلاستیک PEF از نظر شیمیایی بسیار شبیه به PET بوده با این تفاوت که ۱۰۰ درصد از مواد خام تجدیدپذیر نظیر پسماندهای کشاورزی و جنگلی تولید شده است.

به عنوان یکی از مزایای حائز اهمیت این روش جدید می توان به روش باز شدن حلقه (Ring opening) طی آن اشاره کرد. این روش اجازه ی تنظیم خواص محصول را ایجاد می کند. این تنظیم خواص با استفاده از فرآیندهای سنتی قابل انجام نبود. این روش به حدی مقبول واقع شده است که می توان از آن برای تولید سایر پلاستیک های زیستی نیز استفاده نمود. 
پلاستیک PEF تولیدی با روش مذکور، می تواند جایگزین پلاستیک های چند لایه که بازیافت آن ها بسیار دشوار است بشود.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران