تبدیل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) به یک کریدور صادراتی

بنا بر اعلام سازمان منطقه ویژه پتروشیمی پیش بینی می شود با توافق انجام گرفته با راه آهن به زودی محصولات پتروشیمی ایران از مسیر ریلی به کشورهای همجوار همچون روسیه، آسیای میانه، مرکزی، حوزه قفقاز، عراق و ترکیه صادر شود که با توجه به احتمال محدودیت های کشتیرانی انتقال بخشی از صادرات محصولات پتروشیمی از مسیر دریایی به شبکه ریلی می تواند منجر به افزایش تاب آوری تجارت پتروشیمی ایران در شرایط سخت تحریم های غیر قانونی باشد.

  همزمان با آغاز تحریم‌های غیر قانونی آمریکا و احتمال شدت گرفتن محدودیت‌های به منظور صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران، کاهش هزینه و افزایش سرعت و راندمان صادرات محصولات پتروشیمی می‌تواند به منزله یک برگ برنده تمام عیار در روزهای سخت تحریم باشد.
سال گذشته ایران حدود 22 میلیون و 400 هزار تن محصول پتروشیمی به ارزش تقریبی 12 میلیارد دلار صادر کرد که پیش بینی می شود امسال با توجه به راه اندازی طرح های جدید از یک سو و افزایش عرضه خوراک به صنایع پتروشیمی حجم صادرات محصولات پتروشیمی به 25 تا 27 میلیون تن و درآمد صادراتی به حدود 14 میلیارد دلار افزایش یابد.
از مجموع کل صادرات صنعت پتروشیمی ایران، سهم شرکت های پتروشیمی مستقر در ماهشهر سال گذشته حدود 6 میلیون تن بوده که با احتساب صادرات محصولات برخی از شرکت های پتروشیمی مسیر خط لوله اتیلن غرب و چند طرح جدید همچون پتروشیمی مسجدسلیمان، لردگان و ... در مجموع حدود 40 تا 50 درصد محصولات پتروشیمی کشور از مسیر پایانه ماهشهر به بازارهای صادراتی عرضه شود.
از نظر زیرساخت های صادراتی هم بندر ماهشهر (منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی) یکی از بنادر مجهز و تخصصی صادرات انواع محصولات مابع و جامد پتروشیمی و پلیمری در سطح منطقه خلیج فارس بوده به طوری که هم اکنون 6 پست اسکله ویژه صادرات مایعات، مایعات گازی، جامدات و ... در مدار بهره برداری قرار دارد و به زودی یک پست اسکله جدید ویژه صادرات مایعات هم راه اندازی خواهد شد.
علاوه بر این، در این پایانه پتروشیمی امکان پهلوگیری کشتی هایی با تناژ حدود 50 هزار تن وجود دارد و به طور متوسط سالانه حدود یک هزار کشتی در این پایانه پهلودهی و جداسازی می شوند و در مجموع امکان صادرات انواع محصولات شامل پروپان، بوتان، برش سنگین، متانول، اتیلن، آمونیاک، بنزن، پارازایلین، نفتا، بنزین پیرولیز، گوگرد، اسید سولفوریک، اسید فسفریک، فنل، ارتو زایلین، اکرونیتریل، محصولات پلیمری و ... در این پایانه وجود دارد.
در این بین همزمان با شدت گرفتن تحریم های غیر قانونی، با مشارکت و توافق چهار جانبه سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، اداره کل گمرک بندرامام خمینی (ره) و اداره کل راه آهن جنوب امکان راه اندازی اولین کریدور صادراتی محوصلات پتروشیمی و پلیمری از بندر ماهشهر فراهم شده است.
بر این اساس با هماهنگی گمرک، راه آهن و بنادر با هدف کاهش و حذف بوروکراسی‌های رایج بر سر راه صادرات محصولات پتروشیمی برنامه ریزی شده تا با شکل گیری کریدور صادراتی ضمن بهینه سازی عملیات صادرات، زمان صادرتات محصولات هم کوتاه شود و عملا با صرفه جویی در زمان و تسهیل شرایط صادراتی زمینه کاهش هزینه های صادراتی هم فراهم شود.
در مجموع تسریع در امر صادرات، افزایش کارایی سیستم حمل و نقل جاده ای، کاهش تشریفات ترخیص از جمله حذف پلمب، کاهش هزینه‌ها و مهار ترافیک ناشی از تجمع کامیون‌ها در پشت درب خروجی سایت پنج منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از مهمترین اهداف راه اندازی کریدور صادراتی در قدیمی ترین هاب صنعت پتروشیمی ایران خواهد بود.
علاوه بر این، با توافقی که با راه آهن انجام شده به منظور کاهش ریسک حمل و نقل جاده ای محصولات پتروشیمی، کاهش تصادفات جاده ای، صرفه جویی در زمان و مصرف سوخت، استفاده بهینه از ظرفیت شبکه ریلی و تسریع و تسهیل در عملیات صادراتی به زودی امکان صادرات محصولات پتروشیمی از مسیر ریلی فراهم می شود.
بنا بر اعلام سازمان منطقه ویژه پتروشیمی پیش بینی می شود با توافق انجام گرفته با راه آهن به زودی محصولات پتروشیمی ایران از مسیر ریلی به کشورهای همجوار همچون روسیه، آسیای میانه، مرکزی، حوزه قفقاز، عراق و ترکیه صادر شود که با توجه به احتمال محدودیت های کشتیرانی انتقال بخشی از صادرات محصولات پتروشیمی از مسیر دریایی به شبکه ریلی می تواند منجر به افزایش تاب آوری تجارت پتروشیمی ایران در شرایط سخت تحریم های غیر قانونی باشد.
در شرایط فعلی پایانه «آنتورپ» بلژیک به عنوان یک هاب ذخیره سازی و توزیع محصولات پتروشیمی و پلیمری در سطح کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک الگوی موفق به منظور تسهیل در صادرات، انتقال، ذخیره سازی و توزیع محصولات پتروشیمی در جهان بوده که با تغییر و تحولاتی که در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) به منظور تبدیل آن به یک کریدور صادراتی در حال انجام است این انتظار می رود یک الگوی موفق همچون آنتورپ این بار با برند ایرانی در بندر ماهشهر اجرایی و عملیاتی شود.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران