به تعادل رسیدن بازار آتی سکه با افزایش وجه تضمین

یک کارشناس بازار آتی سکه گفت: طی روزهای گذشته بورس کالا وجه تضمین اضافی را نیز بنا بر تصمیم هیئت مدیره  افزایش داده است لذا با توجه به اینکه  بازار  با نوسانات زیادی همراه بوده و شاهد رشد قیمت زیادی هستیم، بنظر می رسد این تصمیم صحیح و بجا است که در نهایت موجب متعادل شدن بازار می شود ضمن این که سکه نقدی حباب خود را حفظ کرده است. 

شایان کرمی، کارشناس بازار آتی سکه، در خصوص رشد بی امان وجه تضمین آتی سکه افزود: از حدود یک ماه گذشته فرمول محاسبه وجه تضمین تغییر یافت و حساسیت این فرمول نسبت به تغییرات قیمت تسویه دو چندان و به عبارتی دو برابر شد و با توجه به رشد قیمت سر رسیدهای آتی این روند افزایشی تا حدودی طبیعی بوده و براساس آن فرمول است.

وی در همین راستا افزود:  دلیل دیگر افزایش وجه تضمین، تصمیم کارگروه هیئت سکه آتی بورس کالا است چرا که افزایش وجه تضمین موجب کم شدن اهرم می شود. 

این کارشناس بازار سکه در ادامه تصریح کرد:  اتخاذ این تصمیم خودسرانه نبوده و مادامی که قیمت سررسیدهای آتی رو به افزایش باشد وجه تضمین نیز به همان نسبت افزایش پیدا می کند. 

کرمی یاد آور شد:  طی روزهای گذشته بورس کالا وجه تضمین اضافی را نیز بنا بر تصمیم هیئت مدیره  افزایش داده است لذا با توجه به اینکه  بازار  با نوسانات زیادی همراه بوده و شاهد رشد قیمت زیادی هستیم، بنظر می رسد این تصمیم صحیح و بجا است که در نهایت موجب متعادل شدن بازار می شود ضمن این که سکه نقدی حباب خود را حفظ کرده است. 

وی افزود: زمانی که وجه تضمین افزایش یافته و  وجه تضمین اضافی نیز اعمال گردد، این امر موجب می شود که اهرم آتی کم شود و با توجه به فاصله زیاد ، جذابیت برای خریداران نیز کاهش می یابد. همچنین فروشنده های تازه واردی که به دنبال فرصت های آربیتراژی بازار هستند بهتر می توانند در استراتژی پوشش ریسک خود صبوری کنند. اما در این مرحله که قیمت ها در حال افزایش است، فروشنده هایی که به دنبال نوسان قیمت بوده اند به آن ها فشار بیش تری وارد می شود چرا که آنها زودتر ماریجین کال می شوند که این موجب افزایش تقاضای کوتاه مدت در بازار آتی سکه خواهد شد.

این کارشناس بازار آتی در پایان تصریح کرد: در نهایت تنها ایراداتی که به بازار آتی سکه و بورس کالا وارد است، محدودیت های اعمال شده ای است که در چنین بازاری نوسان آتی تنها 2 درصد است چرا که جا دارد حد نوسان بیش از 5 درصد شود. همچنین محدودیت فروش را همانند محدودیت فروش کاهش دهند یا سقف خرید را افزایش دهند که روال معاملات متعادل گردد.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت طلا و سکه

نظرات کاربران