واگذاری اختیار کنترل معاملات مواد اولیه به استان‌ها

صادق نجفی درحاشیه بازدید از چند واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم گفت: در حال حاضر تامین مواد اولیه و کمبود اعتبار و تسهیلات دو مشکل اساسی صنایع کوچک و متوسط کشور است. وی با بیان اینکه مواد پتروشیمی  و سایر مواد مورد نیاز این واحدها به‌صورت رقابتی در بازار معامله‌های بورس اوراق بهادار تهران در حال عرضه است، افزود: در تلاش هستیم، سطح  رقابت  را در این بازار کنترل و اختیار آن را به استان‌ها بدهیم و به‌طور حتم این کار را انجام خواهیم داد.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص مشکلات صنایع کوچک و متوسط اعلام کرد: در حال حاضر تامین مواد اولیه و کمبود اعتبار و تسهیلات دو مشکل اساسی صنایع کوچک و متوسط کشور است. معاون وزیر صنعت با اشاره به مشکل واحدهای تولیدی برای تامین مواد اولیه پلیمری و شیمیایی گفت: اختیار کنترل معاملات مواد اولیه پتروشیمی دربازار بورس اوراق بهادار تهران به استان‌ها واگذار می‌شود. 
صادق نجفی درحاشیه بازدید از چند واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم گفت: در حال حاضر تامین مواد اولیه و کمبود اعتبار و تسهیلات دو مشکل اساسی صنایع کوچک و متوسط کشور است. وی با بیان اینکه مواد پتروشیمی  و سایر مواد مورد نیاز این واحدها به‌صورت رقابتی در بازار معامله‌های بورس اوراق بهادار تهران در حال عرضه است، افزود: در تلاش هستیم، سطح رقابت  را در این بازار کنترل و اختیار آن را به استان‌ها بدهیم و به‌طور حتم این کار را انجام خواهیم داد. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی  ایران همچنین با اشاره به برنامه‌های دولت برای حل مشکل‌های اعتباری واحدهای صنایع کوچک گفت: به تازگی آیین‌نامه پرداخت ۳۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ به  صنایع کوچک  ابلاغ شد و ۱۳هزار میلیارد ریال نیز به‌عنوان مشوق تبصره ۴۶ برای صادرات، برپایی نمایشگاه و اعزام هیات‌ها و‌ حضور در نمایشگاه‌ها در نظر گرفته شده است. 
وی با اشاره به پیش‌بینی تسهیلاتی برای شهرک‌های صنعتی مستقر در جوار روستاها از انعقاد تفاهم نامه بین شرکت شهرک‌های صنعتی با بانک  صنعت و معدن  خبر داد و افزود: بر اساس این قرارداد، ۲هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود ۱۰تا۱۳درصد به‌ صورت سرمایه  در گردش از سوی بانک عامل یاد شده به صنایع کوچک و متوسط اختصاص پیدا می‌کند. 
معاون وزیر صنعت با بیان اینکه متوسط سهم هر واحد صنعتی نیازمند به حمایت، به تناسب نیازهای آن از یک تا ۵ میلیارد ریال و در صورت شدت نیاز تا ۱۰میلیارد ریال خواهد بود، افزود: پرداخت این تسهیلات از هفته گذشته آغاز شده و علاوه بر آن با همکاری مشترک سازمان صنایع کوچک و کمیسیون  صنایع و معادن مجلس  شورای اسلامی نیز بسته‌های حمایتی درخصوص ارزش افزوده و  مالیات  و همچنین  تامین اجتماعی  در حال تهیه و تصویب است.  وی همچنین پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به صنایع کوچک و همچنین در اولویت قرار گرفتن صنایع مذکور برای بهره‌مندی از جوایز و مشوق‌های صادراتی را به‌عنوان دیگر اقدام‌های حمایتی از صنایع کوچک دانست و افزود: سازمان صنایع کوچک کشور نیز در راستای حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط مقرر کرده که به هر یک از این واحدها که بابت‌ جرائم خود بدهی دارند، تا سقف ۸۰درصد بخشودگی داده شود و برای پرداخت بدهی نیز ۶۰ ماه مهلت تعیین شده است. 
نجفی با تاکید بر سیاست وزارت صنعت مبنی بر توسعه صنایع جدید در اقصی نقاط کشور گفت: برای جذب سرمایه‌گذار، برای واحدهای استارت‌آپی و دارای  کسب و کار  نوپا و جوان و همچنین سایر واحدها از ۵ تا ۵۰ درصد تسهیلات تشویقی در نظر گرفته شده است.   معاون وزیر  صنعت در بخش دیگری از سخنان خود فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه صنایع کوچک را درقم خوب ارزیابی کرد و افزود: از بیش از ۱۳۰۰ واحد صنعتی به بهره برداری رسیده در این استان بالغ بر ۹۰درصد متعلق به صنایع کوچک است و بی نظیرترین کارها را انجام می‌دهند و به  کشورهای اروپایی و آسیایی نیز صادر می‌کنند.

نظرات کاربران