سامانه مدیریت ریسک در حالی از فردا (سهشنبه) در بورس بهصورت آزمایشی راهاندازی میشود که در این مرحله صرفا صحت اطلاعات ارسالی و عملکرد سامانه مورد آزمایش و کنترل قرار گرفته و هیچگونه رد یا تایید سفارشی بر مبنای اطلاعات مندرج در سامانه اعمال نمیشود.
مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار، در خصوص راه اندازی آزمایشی سامانه مدیریت ریسک ابلاغیهای صادر کرد. بر اساس این ابلاغیه که مخاطبین آن کلیه شرکتهای کارگزاری هستند، سامانه مزبور از فردا(10 مهر) بر اساس اطلاعات واقعی ارسالی، بهصورت آزمایشی راه اندازی و اجرا خواهد شد.
در این مرحله صرفا صحت اطلاعات ارسالی و عملکرد سامانه مورد آزمایش و کنترل قرار گرفته و هیچ گونه رد یا تأیید سفارشی بر مبنای اطلاعات مندرج در سامانه اعمال نخواهد شد. بنابراین اجرای آزمایشی سامانه مزبور تأثیری در تأیید یا رد معاملات نخواهد داشت.
طبق این اطلاعیه، قدرت خرید هر مشتری بر اساس جمع جبری میزان اعتبار تخصیصی به هر مشتری توسط شرکت کارگزاری -که فیلد آن از قبل در سامانه Back office شرکت کارگزاری ایجاد شده است- و مانده ریالی مشتری که از تراز سیستم حسابداری شرکتهای کارگزاری دریافت میشود محاسبه شده و به صورت اتوماتیک توسط شرکت های نرم افزاری از Back office شرکتهای کارگزاری دریافت و به سامانه ارسال می شود.
طبق مصوبه پانصد و شانزدهمین صورتجلسه هیأت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار در تاریخ دوم خرداد 1397، در صورت عدم ارسال اطلاعات ابتدای روز توسط هر شرکت کارگزاری، قدرت خرید مشتریان آن شرکت کارگزاری به صورت پیش فرض معادل صفر لحاظ می شود. ولی چنانچه شرکت های کارگزاری درخواست خود را به صورت رسمی به شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ارسال کنند، قدرت خرید مشتریان در آن روز(عدم ارسال اطلاعات) بر اساس قدرت خرید باقیمانده روز قبل محاسبه خواهد شد.
بنابراین، شرکتهای کارگزاری باید نحوه برخورد با موارد عدم ارسال اطلاعات ابتدای روز را از میان یکی از روشهای فوق (با در نظر گرفتن محدودیت در تعداد دفعات تغییر روش) انتخاب کنند.
در اجرای این مرحله از سامانه به منظور آگاهی و ایجاد امکان راستی آزمایی برای شرکتهای کارگزاری در خصوص قدرت خرید مشتریان، فیلد مربوط به قدرت خرید هر مشتری توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در سامانه نامک ایجاد شده است. بدین ترتیب که طی اجرای آزمایشی سامانه، در صورت ارسال سفارش خرید برای یک مشتری به مبلغی بیش از قدرت خرید آن مشتری، سامانه پیام هشداری با مضمون «عدم کفایت قدرت خرید مشتری» برای معاملهگر مربوطه از شرکت کارگزاری عامل ارسال میکند، لکن محدودیتی جهت ارسال سفارش به هسته معاملات وجود نخواهد داشت.
همچنین در اجرای این مرحله از سامانه، مشتریان سامانههای معاملات برخط از مشتریان سامانه نامک تفکیک شده و صرفاً عملیات کنترلی در خصوص مشتریان سامانه نامک اعمال خواهد شد. به عبارت دیگر عملیات کنترلی در خصوص مشتریان سامانههای معاملات برخط اجرا نمی شود. با توجه به عدم امکان برقراری ارتباط بین سامانههای معاملات برخط و سامانه نامک در این مرحله، ضروری است شرکتهای کارگزاری راساً به کنترل عملیات مشتریانی که همزمان از سامانه نامک و سامانههای معاملات برخط استفاده میکنند، اقدام کنند.
زمان راه اندازی نهایی سامانه متعاقباً اعلام خواهد شد و پس از راه اندازی و اجرای نهایی سامانه، رد یا تأیید سفارشات بر مبنای اطلاعات ارسالی به سامانه صورت خواهد گرفت.
شایان ذکر است؛ کارگزاران باید هماهنگیهای لازم را در این خصوص با شرکتهای نرمافزاری خود در اسرع وقت انجام دهند. عدم ارسال اطلاعات مورد درخواست از سوی شرکتهای نرمافزاری، منجر به اعمال محدودیت و در صورت تکرار، مصداق عدم ارائه اطلاعات درخواستی سازمان از سوی کارگزاران تلقی شده و مشمول قوانین و مقررات مربوطه خواهد شد.