راه‌اندازی فاز نظارتی در سامانه فراسا/ کاهش تخلفات در بازار معاملات

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران گفت:پیش‌بینی می‌کنیم از طریق فاز نظارتی سامانه فراسا تخلفاتی که ظن وقوع جرم در بازار معاملات را دارد و منجر به تشکیل پرونده‌های حقوقی می‌شود کاهش یابد.

چهل و سومین نشست خبری یک دیدار یک عرضه، به منظور معرفی ظرفیت‌های شرکت تولیدات پتروشیمی قائدبصیر صبح امروز در شرکت فرابورس ایران برگزار شد.

در بخشی از این نشست، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران با اشاره به راه‌اندازی فاز نظارتی در سامانه فراسا گفت: سامانه فراسا یک سامانه تعاملی میان کارگزاران و فرابورس است که ارتباطات فی‌مابین را به صورت اتوماتیک و مکانیزه کرده است.

بهنام محسنی افزود: در این سامانه فاز نظارتی نیز راه‌اندازی شده که هرگونه تحرکات مشکوک معامله‌گران کارگزاری‌ها و سایر معامله‌گران در بازار سهام را رصد کرده و از طریق ارسال پیامک به اطلاع مدیران‌عامل کارگزاری‌ها می‌رساند.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم از طریق فاز نظارتی سامانه فراسا تخلفاتی که ظن وقوع جرم در بازار معاملات را دارد و منجر به تشکیل پرونده‌های حقوقی می‌شود کاهش یابد.

محسنی در این نشست با اشاره به انجام عملیات بازارگردانی در برخی سهام بازارهای اول و دوم فرابورس ایران افزود: در دستورالعمل فعلی بازارگردانی انجام این عملیات در بازار پایه ممکن نیست و فقط شرکت‌های پذیرش‌شده می‌توانند از این قابلیت بهره‌مند شوند، اما در بازار پایه تغییراتی کلی پیشنهاد شده که امکان فعالیت صندوق‌های بازارگردانی و پوششی در این بازار فراهم شود.

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران خاطرنشان کرد: تا دو ماه پیش برای عملیات بازارگردانی دامنه نوسان قیمت حداقل دو برابر دامنه نوسان عادی قیمت در بازارهای اول و دوم بوده است که با دستورالعمل سازمان این امکان وجود دارد که دامنه نوسان قیمت با وجود بازارگردان همانند دامنه نوسان عادی در این دو بازار باشد.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران