از چین و سریلانکا تا اندونزی و سنگاپور

شیوع «حذف دلار» در سرتاسر قاره آسیا

در ماه اخیر کشورهای مختلف سرتاسر قاره آسیا از چین و سریلانکا تا اندونزی و سنگاپور، با انعقاد پیمان های پولی دوجانبه، کاهش وابستگی به دلار را در دستور کار خود قرار دادند.

طی روز‌های گذشته انعقاد پیمان پولی دوجانبه میان کشور‌ها گسترش یافته و حذف دلار بیش از پیش در دستور کار دولت مختلف قرار گرفته است؛ اقدامی که در قاره پهناور آسیا بیش از سایر نقاط جهان شیوع داشته است.

شیوع «حذف دلار» در سرتاسر قاره پهناور آسیا 

طی روزهای گذشته انعقاد پیمان پولی دوجانبه میان کشورها گسترش یافته و حذف دلار بیش از پیش در دستور کار دول مختلف قرار گرفته است؛ اقدامی که در قاره پهناور آسیا بیش از سایر نقاط جهان شیوع داشته است.

کارشناسان جهانی معتقدند ناامنی دلار و سیستم های وابسته به آن از جمله سوئیفت، دلیل اصلی این روند و حرکت کشورها به سمت استفاده از ارزهای ملی بوده است.

انعقاد پیمان پولی دوجانبه به ارزش 10 میلیارد دلار میان سنگاپور و اندونزی 

بانک های مرکزی اندونزی و سنگاپور با هدف مقابله با نااطمینانی جهانی که بازارهای سراسر جهان را فرا گرفته است، اقدام به انعقاد پیمان پولی به ارزش 10 میلیارد دلار نموده اند تا به جای دلار از ارزهای ملی خود در تجارت دوجانبه استفاده کنند.

جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی در این خصوص گفت: در شرایطی که بازار های مالی جهانی دچار نااطمینانی هستند، تمرکز ما بر همکاری با دیگر کشورهاست و به همین دلیل پیمان پولی دوجانبه با سنگاپور را به ارزش کل 10 میلیارد دلار منعقد کرده ایم.

توافق جدید روسیه و چین جهت کاهش حداکثری وابستگی به دلار و یورو 

طبق اعلام وزارت اقتصاد روسیه، این کشور در همکاری با چین به دنبال دستیابی به توافق جدیدی است تا در قالب آن استفاده از ارزهای ملی را به حداکثر برسانند و وابستگی به دلار و یورو را کاهش دهند.
دو کشور با انعقاد پیمان پولی دوجانبه تاکنون توانسته اند قسمتی از مبادلات خود را با ارزهای ملی خود انجام دهند و این اقدام اثرگذاری قابل توجهی در افزایش تبادلات تجاری دوجانبه داشته است.

انعقاد پیمان پولی با قطر و عمان اقدام سریلانکا جهت کنترل نوسانات ارزی 

کشور سریلانکا در سال های اخیر برای کنترل نوسان ارز خود اقدام به انعقاد پیمان پولی با کشورهای مختلف نموده است.
این کشور به تازگی اعلام کرده است قصد دارد با کشورهای قطر و عمان نیز پیمان پولی منعقد نماید و از طریق کاهش تقاضای دلار، بازار ارز خارجی را مدیریت کند؛ چراکه تزریق دلار در بازار نیز نتوانسته است مشکل نوسان ارز در این کشور را برطرف نماید.

تمدید پیمان پولی میان چین و ژاپن تا سقف 30 میلیارد دلار 

چین و ژاپن در نظر دارند پیمان پولی دوجانبه میان خود را با افزایش مبلغ 10 برابری تمدید نمایند. بدین ترتیب تجارت میان دو کشور بدون نیاز به دلار و به وسیله ارزهای ملی انجام خواهد گرفت.

این اقدام گام مهمی برای پایان دادن به سلطه دلار و دخالت های آمریکا در سیستم تجارت جهانی خواهد بود.

15 بانک فیلیپینی در تجارت با چین دلار را کنار می گذارند 

بانک های مرکزی چین و فیلیپین به زودی با امضا یک تفاهمنامه میان خود، یک سیستم مبادلات از طریق ارزهای ملی را راه اندازی خواهند کرد تا به وسیله آن 15 بانک فیلیپینی در تجارت با چین استفاده از دلار را کنار بگذارند.
بانک های مرکزی چین و فیلیپین مقرر نموده اند تا هفته آینده به طور رسمی یک سیستم مبادلاتی را ایجاد کنند که به بانک های محلی دو کشور اجازه می دهد که به طور مستقیم از ارزهای ملی یعنی یوآن و پزو در نرخ های مناست جهت معاملات خود استفاده کنند و به این ترتیب به سمت حذف دلار از مبادلات دوجانبه حرکت نمایند.

انعقاد بزرگترین پیمان پولی جهان میان هند و ژاپن 

رئیس جمهور ژاپن و نخست وزیر هند اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه جدیدی میان خود به ارزش 75 میلیارد دلار نموده اند. هدف از این پیمان تسهیل تجارت و سرمایه گذاری و ثبات دهی به بازارهای مالی دو کشور است.
این پیمان بزرگترین پیمان پولی به لحاظ ارزش است که تاکنون منعقد شده و طی آن تقاضای 150 میلیارد دلار آمریکا از جریان مبادلات جهانی کاهش خواهد یافت.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران