عوامل اصلی بحران مواد اولیه پتروشیمی‌

طبق اعلام مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، بخش زیادی بالغ بر ۶۰ درصد از محصولات پلیمری عرضه شده در بورس کالا به عنوان مواد اولیه تولیدات داخلی به مصرف نرسیده است و به صورت غیررسمی‌صادر و یا احتکار شده است.

در حالی که بسیاری از کارشناسان بر نقش بورس کالا و پتروشیمی‎ها از یکسو و و بی تدبیری برخی مقامات و دستگاه‌های دولتی از سوی دیگر در بروز و بالاگرفتن  بحران مواد اولیه پتروشیمی‌ تاکید دارند اما اکبر ترکان یکی از مدیران فعال در صنعت پتروشیمی‌ است و ریاست هیات مدیره شستا را نیز بر عهده دارد ضمن قبول وجود مشکل در تعامل میان پتروشیمی‌ها و صنایع تکمیلی و پایین‌دستی، گفت: علت این وقایع اخیر در صنعت پتروشیمی‌ و صنایع پایین‌دستی تغییر و نوسان مداوم قیمت ارز بود که از سال گذشته کلید خورد و در سال ۹۷ نیز با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: به‌هرحال وقتی قیمت ارز چند برابر می‌شود یعنی قیمت مواد اولیه و محصول تکمیلی نیز رشد پیدا خواهد کرد و این مهم طبیعی است اما خوشبختانه در ماه‌های گذشته، با تلاش‌های دولت، قیمت ارز ثابت نگه‌داشته شد که این مهم در صورت وجود نقدینگی مناسب می‌تواند به تثبیت بازار منتج شود.

رئیس هیات مدیره شستا با اشاره به این موضوع که وقتی نقدینگی بالا می‌رود، تورم افزایش خواهد یافت تصریح کرد: ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز در درازمدت عملی نیست و سیاستمداران باید برای تغییر این وضعیت و کم کردن شک‌های قیمتی در بازار که باعث کاهش قدرت خرید مردم نیز خواهد شد، از افزایش نقدینگی جلوگیری کنند که این مهم برنامه‌ریزی نیاز دارد.

وی افزود: وقتی به‌صورت دستوری جلوی افزایش قیمت ارز گرفته شود، این اتفاق نتیجه‌ای جز واکنش تصاعدی بازار و تغییر یک‌باره قیمت‌ها نخواهد داشت. وقتی نقدینگی اضافه می‌شود، باید مطمئن باشید که آثار این افزایش پول‌های سرگردان، در یک دوره زمانی خاص خود را با افزایش قیمت ارز و سایر کالاهای سرمایه‌ای نشان می‌دهد.

طبق اعلام مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، بخش زیادی بالغ بر ۶۰ درصد از محصولات پلیمری عرضه شده در بورس کالا به عنوان مواد اولیه تولیدات داخلی به مصرف نرسیده است و به صورت غیررسمی‌صادر و یا احتکار شده است و همین موضوع عوامل اصلی بحران مواد اولیه پتروشیمی‌بوده است.

دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی‌ هم اعلام کرده است که دلالان و تفاوت قیمت بورس و بازار آزاد علت بحران بطری است.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران