احتمال رکود تورمی در بازار مواد اولیه طی روزهای آتی

پس از ریزش قیمت‌های پایه مواد اولیه طی دو هفته متوالی در بورس، انتظار می‌رفت که بازار آزاد نیز به تبعیت از بورس با کاهش قیمت همراه شود اما بر خلاف تصورات قیمت ها در بازار آزاد روند صعودی به خود گرفت.

دو هفته متوالی در بورس، قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی کاهشی بود. همین موضوع سبب شده بود که انتظار داشته باشیم بازار آزاد نیز به تبعیت از بورس، قیمت‌های خود را کاهش دهد اما روند صعودی قیمت‌ها با هیچکدام از منطق‌‌های اقتصادی داخلی و بین‌المللی هم‌خوانی نداشت.

به عقیده سیدجواد موسوی، کارشناس بورس در این میان تنها یک دلیل عمده برای بازار وجود داشت که قیمت خود را برخلاف بورس، افزایشی کند و آن هم به کاهش تقاضا در بورس برمی‌گشت. بررسی وضعیت بورس نشان می‌دهد که در روزهای اخیر تقاضا به حجم قابل مشاهده‌ای پایین بوده است. شاید بتوان این موضوع را این طور تفسیر کرد که واسطه‌ها میل کمتری به خرید مواد از بورس نشان داده‌اند و مواد بیشتری به خریداران واقعی رسیده است. بر این اساس، واسطه‌ها که مواد کمتری خریداری کردند سبب شده انبارهای آنها خالی شده و قیمت بازار افزایشی شود.

در کنار این عامل، بحث دیگری نیز وجود دارد که مزید بر علت شده است و آن هم اخبار دستگیری‌ واسطه‌ها و دلالان است که در روزهای اخیر مجددا با موج جدیدی همراه شد. این خبر باعث شد برخی دلالان خرید و فروش خود را به صورت موقت قطع کنند تا به دردسر نیوفتند. همین عامل نیز باعث شد که جنس موجود در بازار کمتر شده و بنابراین قیمت افزایش یابد.

 بنابراین اگر بازار در روزهای آتی به آرامش نرسد و قیمت‌های جدید بورس بر بازار آزاد تاثیرگذاری نکند احتمال اینکه شاهد «رکود تورمی» در بازار باشیم بسیار زیاد است. 

باید دید واکنش مدیران بورس، پتروشیمی‌ها و دولت به این موضوع چیست و چه چاره‌ای برای تولیدکنندگان صنعت پلاستیک کشور می‌یابند. 

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران