راه های سوء استفاده صادرکنندگان عمده از بخشنامه جدید بانک مرکزی

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بخشنامه جدید بانک مرکزی برای برطرف کردن مشکلات حدودی را تعیین و معافیتی را در نظر گرفته که شامل اکثر صادر‌کنندگان می‌شود، گفت: موضوع نگران کننده این است که احتمال سوءاستفاده صادرکنندگان عمده‌ که بالای 10 میلیون دلار صادرات دارند از این بخشنامه وجود دارد.

یحیی آل اسحاق درباره بخشنامه جدید بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط بانک مرکزی اظهار کرد: در شرایطی هستیم که باید ارز حاصل از صادرات را به هر دلیل وارد کشور کنیم تا اقتصاد کشور بچرخد و حتی خود صادرکنندگان نیز بتوانند مجددا صادرات انجام دهند.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه صادرات غیرنفتی کشور باید به گونه‌ای باشد که بتواند واردات ما را تامین کند، افزود: بخشی عمده صادرات غیرنفتی مربوط به پتروشیمی‌ها و فولاد است و بخش کمتری هم مربوط به سایر کالا‌های صادراتی است.

وی گفت: اگر قرار باشد ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما وارد نشود به بازار آزاد می‌رود و این ارز به دست قاچاقچیان کالا، سفته بازان و یا افرادی که به دنبال خارج کردن ارز از کشور هستند خواهد افتاد و در این شرایط اصلا کار درستی نیست.

آل اسحاق با بیان اینکه بانک مرکزی برای اینکه مشکلات برطرف شود حدودی را تعیین و معافیتی را در نظر گرفته که شامل اکثر صادر‌کنندگان می‌شود، ادامه داد: بخشنامه بانک مرکزی بخشنامه منصفانه‌ای است و صادرکنندگان باید از این موضوع حمایت کنند.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: موضوع نگران کننده این است که صادرکنندگان عمده که بالای 10 میلیون دلار صادرات دارند به دنبال خرد کردن صادرات خود با استفاده از کارت‌های بازرگانی افراد دیگر باشند تا از معافیت‌ها استفاده کنند که این می‌تواند محلی برای سوء استفاده باشد.

وی تاکید کرد: اگر بانک مرکزی بتواند برای این موضوع چاره‌ای بیاندیشد این بخشنامه بانک مرکزی، بخشنامه مناسبی است.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران