گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته اول بهمن 1397

رقابت قیمتی 22 تا 39 درصدی برای ۲۰ گرید برتر بازار

بر خلاف هفته گذشته که رقابت های گریدهای جذاب از 19 درصد شروع می شد این هفته برای 20 گرید برتر بازار رقابت قیمتی بین 22 تا 39 درصد صورت گرفته است، که این موضوع خبر از افزایش شدید جذابیت خرید برای گروه های جذاب در اولین هفته بهمن ماه دارد.

همانطور که در جدول زیر مشخص است، در این هفته برای 20 گرید برتر بازار بین 22 درصد تا 39 درصد رقابت قیمتی صورت گرفته است، این در حالی است، که در هفته گذشته رقابت های گریدهای جذاب از 19 درصد شروع می شد و این موضوع نشان دهنده افزایش شدید جذابیت خرید برای گروه های جذاب در اولین هفته بهمن ماه دارد.

متاسفانه و همانطور که در گزارش های گذشته هشدار داده شده بود، اوضاع گروه پلی پروپیلن نساجی هر هفته ملتهب تر می شود و این روند تا جایی ادامه پیدا کرده است، که در این هفته بیشترین رقابت قیمتی برای یک گرید از گروه پلی پروپیلن نساجی به مرز 40 درصد رسیده است. برای جذاب ترین گرید این هفته 39 درصد رقابت شده است، گرید پلی پروپیلن نساجی 550J پتروشیمی نویدزرشیمی برای سومین هفته متوالی جذاب ترین گرید هفته لقب گرفته است و این در حالی بود که در هفته گذشته برای این گرید 33 درصد رقابت قیمتی انجام شده بود تا 6 درصد رقابت قیمتی این کالا افزایش یافته باشد. در این هفته برای گرید های پلی پروپیلن نساجی c30s مارون و 060 پلی نار نیز رقابت قیمتی 38 درصدی صورت گرفته است.

تشدید هفتگی بحران در گروه پلی پروپیلن های نساجی

هفته ها است که بار دیگر این گروه کالایی با رقابت قیمتی بسیار بالایی معامله می شود، در آخرین هفته دی ماه بورس کالای ایران با اعمال محدودیت و ایجاد سقف ثبت سفارش در اکثر گریدهای این گروه کالایی سعی در کنترل تقاضا و کاهش بحران این گروه کالایی داشت ، ولی متاسفانه در هفته اول بهمن این اقدام در جهت کنترل تقاضای بازار تکرار نشد. به نظر می رسد شرایط فعلی به شدت به مصرف کنندگان واقعی این کالا ضربه می زند و متاسفانه اقدام جدی و درستی در جهت کنترل بازار این کالا صورت نمی گیرد. بورس کالا ر این هفته می بایست علاوه بر اعمال محدودیت ثبت سفارش به میزان حداکثر سه ماشین برای هر گرید باید به وزارت صنعت برای تفکیک سهمیه های هر کارخانه برای گریدهای موردنیاز خود اقدام کند.

پتروشیمی ها هم متاسفانه در این هفته به ظاهر حجم عرضه ها را حدودا 3000 تن افزایش داده اند و این در حالی است که این افزایش مربوط به یک گرید به خصوص بوده که تنها به مصرف کنندگان خاص آن کمک می کند در نتیجه در واقع اقدامی در جهت عرضه برای بهبود اوضاع این گروه کالایی صورت نگرفته است.  باید تمامی نهادهای ناظر به بحث معاملات پلی پروپیلن ها در این هفته ها ورود کنند و حتی وزارت اطلاعات آمار معاملات و گزارش های خرید این محصولات را به خوبی رصد کند و افرادی که محصولات خریداری شده را به جای مصرف با هدف سوداگری در بازار آزاد به فروش رسانده اند شناسایی شده و کد های معاملاتی آن ها تعلیق گردد.

اوضاع به حدی بحرانی شده است که در اولین هفته از بهمن ماه برای تمامی گریدهای این گروه کالایی رقابت قیمتی بین 22 تا  39 درصد رقابت قیمتی صورت گرفته است، که درصد رقابت بسیار بالایی برای این گروه است. بدین ترتیب بیشترین رقابت قیمتی برای گرید 550J نویدزرشیمی و به مقدار 39 درصد بوده است. برای چهار گرید 510L نویدزرشیمی ، C30S مارون، 060 پلی نار و 1102 رجال نیز رقابت قیمتی بیش از 37 درصدی انجام شده است. همچنین گرید 510L جم و 552R مارون نیز 36 درصد و 37 درصد رقابت قیمتی را تجربه کرده است. همانطور که پیشتر هم اشاره شد و در این هفته هم مشاهده شده است، رقابت های قیمتی برای گریدهای با MFR3-6 بسیار بالاتر از سایر گریدهای این گروه است. 

البته اوضاع برای گرید های با MFR  بالای این گروه هم چندان مناسب نبوده و برای این گریدها هم رقابت قیمتی بین 22 تا 36 درصد صورت پذیرفته است، که بسیار زیاد است و انتظار می رود بورس کالای ایران و سایر نهاد های لازم تمامی تلاش خود را در جهت کنترل بازار این محصول به کار گیرند.

کاربرد گریدهای با MFR پایین در صنعت بسته بندی سبب شده است که این کالاها تقاضا و مصرف بالاتری را داشته باشند و در نتیجه از جذابیت بالاتری برخوردار باشند.

پلی پروپیلن شیمیایی

گروه پلی پروپیلن شیمیایی هم گریدهای جذابی در این هفته داشته که بیشترین رقابت قیمتی در این گروه باز هم برای گرید های C30G، X30G و ZB548R پتروشیمی های مارون و نویدزرشیمی بوده که 34 درصد، 32 درصد و 28 درصد رقابت قیمتی را تجربه کرده اند و 6 تا 10 درصد افزایش رقابت نسبت به هفته گذشته داشته اند. در این هفته برای گرید  ZH515MA و ZH515 نویدزرشیمی نیز رقابت قیمتی 27 و 25 درصدی صورت گرفته است و هشت درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته داشته است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران