سوددهی قابل توجه ایران خودرو به‌عنوان لیدر گروه خودرویی

این روزها ایران خودرو سوددهی بسیار مناسبی را برای سهام داران خود به بار آورده و در همین بین شایعاتی در خصوص افزایش سرمایه این شرکت نیز شنیده می شود. در مقابل وضعیت شرکت دیگر خودرویی (سایپا) مساعد نیست.

ایران‎خودرو به‌عنوان لیدر گروه خودرویی این روزها، سوددهی بسیار مناسبی برای سهام‎داران خود به بار آورده است. ازسوی‌دیگر، باتوجه به این‎که درحال‎حاضر بازار افزایش سرمایه شرکت‎ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها بسیار داغ است، شایعه افزایش سرمایه ایران‎خودرو نیز این روزها جدی‎تر از گذشته شنیده می‎شود. اما وضعیت سایپا به‌عنوان دیگر شرکت بزرگ خودرویی مانند ایران‎خودرو مساعد نیست. حال باید دید فضایی که برای سهام ایران‎خودرو به‌وجود آمده است تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. درهمین‌حال، برخی تک‎سهم‎های کوچک یعنی قطعه‎سازان نیز در گروه خودرویی از وضعیت خوبی برخودار هستند.

دو راهکار مالی پیش روی خودروسازان

به‌نظر می‎رسد وضعیت سینوسی و نوسانی که گروه خودرویی در ماه‎های گذشته آن را تجربه کرده است، ادامه‎دار خواهد بود و اتفاق خاصی قرار نیست در کوتاه‎مدت در این صنعت بورسی روی دهد.
البته باید به این نکه ضروری اشاره کرد که خودروسازان باید به‎طور جدی کاهش هزینه‎های تولید خود را در دستور کار خود قرار دهند، تا دومرتبه درخواست افزایش نرخ و همچنین دریافت تسهیلات را نداشته باشند.
به‌بیان‌دیگر تازمانی‌که هزینه تولید خودروسازان و قطعه‎سازان منطقی و اقتصادی نشود، وضعیت آنان در بلندمدت نیز تغییر چندانی نسبت‌ به  وضع حال آن‎ها نخواهد کرد. ازسوی‌دیگر، متنوع‎کردن روش‎های تامین مالی نیز از دیگر راهکارهایی است که خودروسازان باید درپیش بگیرند تا مشکلات آنان کاهش یابد.

زمستان کسالت‌ بار بورس 

کاهش نقدینگی در پایان سال در کنار افزایش ریسک‌های سیستماتیک بازار سرمایه، زمستان کسالت‌باری را برای بورس تهران رقم زده است. همچنین با نزدیک‎شدن به هفته‌های پایانی سال، عرضه‌ها در بورس و فرابورس ایران مانند سال‌های گذشته بیشتر شده است و بازار سرمایه در کمبود نقدینگی به سر می‌برد.
در این مدت بسیاری از سهام‌داران عمده اقدام‌به فروش می‌کنند و تقاضا از طرف آن‎ها نسبتا کاهش می‌یابد. این موضوع به‎شدت کفه عرضه را نسبت‌به تقاضا سنگین‌تر می‌کند.
در پنج روز کاری هفته گذشته شاخص‌کل بورس تهران 2646 واحد کاهش یافت و از تراز 162هزارو941واحدی تا رقم 160هزارو295واحدی افت کرد و درنتیجه کاهش 1.6درصدی را رقم زد. این شاخص از ابتدای سال‌جاری رشد 64هزارواحدی را نشان می‌دهد که علت این رشد به افزایش قیمت ارزهای خارجی برمی‌گردد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران