وضعیت 20 گرید جذاب بازار در سومین هفته از بهمن ماه ؛

پلی‌استایرن‌های انبساطی در صدر جذاب ترین گریدهای بازار/  بهبود اوضاع پلی‌پروپیلن‌های نساجی

رقابت قیمتی برای 20 گرید برتر بازار در این هفته بین 14 تا 60 درصد ثبت شد که این رقابت قیمتی نسبت به هفته گذشته برای برخی از گریدها کمتر و تنها برای چند گرید افزایش زیادی یافته است.

همانطور که در جدول مشخص است، در این هفته برای 20 گرید برتر بازار بین 14 درصد تا 60 درصد رقابت قیمتی صورت گرفته است، این در حالی است، که در هفته گذشته رقابت های گریدهای جذاب از 27 درصد شروع می شد و به 44 درصد ختم می شد، در نتیجه رقابت های قیمتی تا حدی برای برخی از گریدها نسبت به هفته گذشته کمتر شده است و تنها برای چند گرید افزایش زیادی یافته است.

 

افزایش شدید رقابت قیمتی برای پلی استایرن های انبساطی

در این هفته چهار گرید از پلی استایرن های انبساطی در صدر جذاب ترین گریدهای بازار قرار گرفته اند، بدین ترتیب برای پلی استایرن های انبساطی 300 ، 200 و 400 پتروشیمی تبریز به ترتیب رقابت های قیمتی 43 درصد، 40 درصد و 36 درصدی صورت گرفته است که بسیار رقابت بالایی بوده و نسبت به هفته گذشته افزایش بیش از 7 درصدی را تجربه کرده است. رقابت های قیمتی این هفته نشان دهنده بحرانی شدن اوضاع این گروه کالایی است و به نظر می رسد باید تمامی تولیدکنندگان این کالا در کشور را مجبور به عرضه هفتگی محصولات خود در بورس کالا کنند تا اوضاع این گروه کالایی تا حدی بهبود یابد، زیرا اوضاع این محصول نسبت به سال های پیش تغییرات زیادی داشته است در گذشته تنها عرضه کننده این محصول پتروشیمی تبریز بوده است، ولی امروزه علاوه بر پتروشیمی تبریز پتروشیمی هایی چون بانیار پلیمر و گروه انتخاب و ... این محصول را تولید می کنند، ولی متاسفانه تمامی این مجتمع ها به طور مرتب محصولات خود را عرضه نمی کنند مثلا در هفته گذشته پتروشیمی بانیار پلیمر عرضه ای نداشته ولی در این هفته خوشبختانه باز هم عرضه انجام داده است و در جدول ذیل معاملات اختصاصی این گروه کالایی در هفته سوم بهمن مشاهده می شود.

همانطور که در جدول مشخص است، در این هفته چهار پتروشیمی محصولات خود را در بورس کالا عرضه کرده اند و بیشترین جذابیت همچون همیشه برای محصولات پتروشیمی تبریز هست که اولین تولید کننده این کالا در کشور بوده است. در نتیجه برای محصولات این مجتمع بیش از 36 درصد رقابت قیمتی صورت گرفته است. برای کالای SE2000 بانیار پلیمر نیز 32 درصد رقابت قیمتی صورت گرفته است که در نوع خود بسیار جالب است و امید است این مجتمع به عرضه های خود به طور مرتب و هر هفته ادامه دهد. برای دیگر گرید این مجتمع یعنی SE1000 نیز رقابت قیمتی 4 درصدی صورت پذیرفته است این موضوع نشان دهنده این است، که مصرف کنندگان از کالاهای این پتروشیمی جواب گرفته اند و پتروشیمی هایی همچون سهند در شمال کشور و انتخاب در عسلویه که دیر تر از تبریز و بانیار به بهره برداری رسیده اند، نیز می توانند امیدوار باشند در آینده محصولات این مجتمع ها هم در بین مصرف کنندگان جذابیتی بیش از پیش پیدا کند.  هر چند که موقعیت مکانی مجتمع ها هم در جذابیت آن ها تاثیر دارد و به عنوان مثال پتروشیمی انتخاب به دلیل قرار داشتن در منطقه عسلویه و هزینه حمل بیشتر ممکن است در جذابیت کمتر آن نسبت به سایرین موثر بوده باشد. به مصرف کنندگان این گروه کالایی توصیه می شود با تماس با پتروشیمی های سهند و انتخاب و دریافت نمونه از کیفیت این محصولات اطمینان حاصل کرده و به جای رقابت قیمتی بسیار بالا سایر محصولات جایگزین را با قیمت بسیار پایین تر خریداری کنند.

 بهبود اوضاع پلی پروپیلن های نساجی

در این هفته رقابت های قیمتی برای پلی پروپیلن های نساجی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است زیرا با توجه به اینکه حجم عرضه ها برای این گروه بسیار خوب و منظم بوده و در این هفته حجم عرضه ها بیش از سه هزار تن افزایش یافته و به 13 هزار و 274 تن رسیده است و این موضوع بسیار برای بهبود اوضاع ملتهب این گروه کالایی موثر بوده است و امید است در هفته های آینده نیز این روند ادامه پیدا کند. هر چند که می توان کاهش سهمیه های بهین یابد این گروه را به دلیل قرار داشتن در هفته سوم ماه را بر به وجود آمدن این اوضاع موثر دانست ولی با توجه به اینکه کلا در این هفته کاهش دو هزار تنی در تقاضای این گروه نسبت به هفته گذشته تجربه شده است افزایش عرضه ها نقش اساسی را در بهبود اوضاع معاملاتی این گروه ایفا کرده است.

همانطور که در جدول مشخص است، رقابت های قیمتی در این هفته برای پلی پروپیلن های نساجی بین سه تا 17 درصد بوده است و حتی گرید پلی پروپیلن نساجی 550J نویدزرشیمی با قیمت پایه معامله شد. این در حالی است که در هفته گذشته رقابت قیمتی برای این گروه بین 19 درصد تا 39 درصد بوده است. در نتیجه آمار نشان از کاهش شدید درصد رقابت های قیمتی برای این گروه دارد که بسیار مناسب است و بار دیگر فعالان بازار را به بهبود بیشتر این گروه کالایی امیدوار کرده است. همانطور که معلوم است کاهش تقاضا ها تحت تاثیر کاهش سهمیه ها و افزایش هفتگی حجم عرضه ها بسیار موثر بوده است و در این هفته رقابت های قیمتی معقول تری ثبت شده است. انتظار می رود با حفظ عرضه ها در سطوح فعلی هفته آینده معاملات معقول تری به ثبت برسد. هر چند که همچنان باید تلاش شود هر مصرف کننده تنها بتواند برای کالاهای موردنیاز کارخانه خود ثبت سفارش کند.

افزایش جذابیت پلی پروپیلن های شیمیایی و وقوع بحران

بیشترین رقابت برای پلی پروپیلن شیمیایی ZB548R نویدزرشیمی بوده که رقابت قیمتی 60 درصدی را تجربه کرده است. پلی پروپیلن شیمیایی ZR340R نویدزرشیمی سومین گرید پر رقابت این هفته بود، که با 43 درصد رقابت قیمتی معامله شد این کالابا توجه به عرضه کم همیشه از جذابیت برخوردار بوده است. برای این دو گرید نسبت به هفته گذشته بیش از 4 درصد رقابت قیمتی افزایش یافته است. گریدهای پلی پروپیلن شیمیایی ZH515MA نویدزرشیمی، MR230 مارون و ZR230 نویدزرشیمی به ترتیب 33 درصد، 29 درصد و 27 درصد رقابت قیمتی را تجربه کردند. کمترین رقابت قیمتی برای این گروه نیز برای گرید EPX3130 جم و به میزان 6 درصد بوده است.

به نظر می رسد باید برای این گروه کالایی هم تدابیری اتخاذ شود زیرا این گروه کالایی هم دچرا بحران شدیدی شده است و رقابت های قیمتی برای بیشتر گریدهای این گروه بیش از 17 درصد بوده است. به نظر می رسد بورس کالای ایران می بایست از هفته های بعدی برای ثبت سفارش این گروه کالایی محدودیت هایی اعمال کند تا هر کد نتواند بیشتر از مثلا سه ماشین از هر گرید ثبت سفارش کند. ولی بهترین راه برای بهبود اوضاع معاملاتی این گروه کالایی افزایش عرضه ها در صورت امکان است زیرا با افزایش عرضه ها و عرضه های منظم هفتگی در کنار اقدامات بورس کالای ایران در جهت کنترل تقاضا می توان اوضاع این گروه کالایی را نیز بهبود بخشید و در غیر این صورت باز هم نیاز به امنیتی شدن اوضاع معاملاتی این گروه کالایی خواهیم بود.

 سایر گریدهای جذاب سومین هفته بهمن ماه

پلی اتیلن سنگین لوله مشکی پتروشیمی شازند: برای این گروه کالایی در این هفته 32 درصد رقابت قیمتی صورت گرفته است که بسیار زیاد بوده و نسبت به هفته گذشته افزایشی 9 درصدی داشته است. این افزایش رقابت های برای این گروه کالایی به این دلیل است که تنها عرضه کننده این رنگ مشکی این گرید شازند بوده و به تنهایی جواب گوی نیاز بازار نیست.

پلی پروپیلن فیلم 525 جم طبق معمول و روند همیشگی با رقابت قیمتی بالا و به میزان 26 درصد معامله شد. نکته جالب دیگر وجود ABS پتروشیمی قائد بصیر در بین گریدهای جذاب این هفته و با 18 درصد رقابت قیمتی هست. این گرید معمولا رقابت قیمتی زیادی نداشته است و در این هفته رقابت قیمتی بالایی داشته است.

PET بطری گرید 781 تندگویان نیز در این هفته رقابت قیمتی 17 درصدی داشته است و در نتیجه یکی از گرید های پر رقابت این هفته نام گرفته اشت.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران