گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته چهارم بهمن 1397

کاهش شدید حجم عرضه ها در تالار معاملات پتروشیمی/ اوضاع پلی‌پروپیلن ها همچنان ملتهب است

حجم عرضه ها در هفته جاری نسبت به هفته سوم بهمن ماه کاهش شدید داشته و مقدار  بیش از 13 هزار تن کاهش را تجربه کرد. که متاسفانه اوضاع گروه های کالایی همچون پلی پروپیلن ها همچنان ملتهب است.

در چهارمین هفته از بهمن ماه 1397، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، معاملات با حجم کمتری را نسبت به هفته سوم بهمن ماه تجربه کرد، عرضه ها در این هفته کاهش یافته بود و رقابت های قیمتی در مورد برخی از گروه‌های کالایی افزایش زیادی یافته بود. حجم معاملات هم کاهش را تجربه کرده است.

بدین ترتیب در چهارمین هفته از بهمن ماه 1397 حجم عرضه ها با کاهش زیاد و 13.551 تنی به 76 هزار و 203 تن رسیده است، که حجم مناسبی برای این هفته از بازار بود هر چند می‌بایست عرضه گروه هایی همچون پلی پروپیلن های شیمیایی و نساجی و پلی استایرن های انبساطی افزایش پیدا کند تا شاهد نوسانات غیر عادی نباشیم، البته لازم به ذکر است، که این میزان حجم عرضه‌ها از شنبه تا سه شنبه بوده و شامل عرضه های محصولات غیر بهین یابی هم هست، تقاضا نیز با 34.392 تن کاهش به 71.974 تن رسیده است تا در این هفته از مجموع حجم عرضه ها کمتر باشد. در نهایت حجم معاملات هم در این هفته کاهشی 17 هزار و 744  تنی  را تجربه کرده است که بسیار زیاد است.

در این هفته 37 گرید از 94 گرید عرضه شده با رقابت قیمتی معامله شدند، رقابت های قیمتی بین 1 درصد تا 70 درصد بوده است، بیشترین رقابت قیمتی و به میزان 70 درصدی برای کالای پلی پروپیلن شیمیایی EP548R پلی پروپیلن جم بوده است، که به میزان بسیار اندک و 88 تنی عرضه شده است.

نمودار مقایسه ای عرضه، تقاضا و حجم معاملات هفته جاری با هفته گذشته

کاهش شدید حجم عرضه ها در چهارمین هفته از بهمن ماه

حجم عرضه ها در هفته جاری نسبت به هفته سوم بهمن ماه کاهش شدید داشته و مقدار  بیش از 13 هزار تن کاهش را تجربه کرد. که متاسفانه اوضاع گروه های کالایی همچون پلی پروپیلن ها همچنان ملتهب است.

بیشترین کاهش عرضه به ترتیب برای گروه های پلی پروپیلن نساجی و پلی اتیلن سنگین بادی و با 6.037 تن و 1.900 تن کاهش بوده است. پلی اتیلن سنگین اکستروژن و لوله نیز با 1.048 تن کاهش در رده بعدی قرار داشت. گروه PVC نیز در این هفته بیش از 1000 تن کاهش عرضه را تجربه کرده بود.

تنها گروه کالایی که در این هفته افزایش عرضه را تجربه کرده است پلی پروپیلن های شیمیایی بوده اند که با 416 تن افزایش مواجه شده اند ولی همچنان بیشترین رقابت های قیمتی برای این گروه کالایی بوده است.

 

کاهش شدید و بیش از 34 هزار تنی تقاضا در چهارمین هفته از بهمن ماه 1397

حجم تقاضا در این هفته حجم بسیار زیادی کاهش را تجربه کرده بوده است. به نظر می رسد دلایلی همچون افزایش عرضه ها در به بهبود تقاضا ها کمک فراوانی کرده است. هرچند کاهش سهمیه های بهین یابد در گروه های کالایی که میزان سقف سهمیه ها همچنان رعایت می شود نیز در این کاهش تاثیرگذار بوده است.  با وجود تعادل بین عرضه و تقاضا ولی گروه های زیادی همچون پلی استایرن های انبساطی و پلی پروپیلن های نساجی با رقابت قیمتی بسیار زیادی مواجه بودند.

کاهش شدید و بیش از 17 هزار تنی حجم معاملات

در هفته جاری حجم معاملات نسبت به هفته گذشته کاهش بسیار زیادی داشته و 17 هزار و 744  تن کاهش را تجربه کرد و به 56 هزار و 53 تن رسیده است، که به دلیل کاهش شدید حجم عرضه های گروه های جذاب همچون پلی پروپیلن های نساجی و پلی اتیلن های سنگین اکستروژن و بادی رخ داده است. به نظر می رسد با توجه به کاهش سهمیه های بهین یاب در مودر گروه های کالایی که همچنان سقف محدودیت ماهانه بهین یاب در مورد آن ها رعایت می شود نیز در این کاهش حجم معاملات تاثیر گذار بوده باشد. از طرفی حجم معاملات در هفته گذشته یکی از بهترین حجم های معاملاتی بوده است و این بدان معناست که حجم وسیعی از مواد اولیه در دو هفت اخیر خریداری شده و به زودی به بازار وارد می شود و اینکه کشش مصرف نهایی به حدی هست که این حجم از مواد اولیه را جذب کند یا نه در هفته های آتی مشخص می شود. زیرا بسیاری از این مواد اولیه خریداری شده به دلایلی چون افزایش نرخ دلار رخ داده است و به امید افزایش نرخ های پایه در هفته آینده و کسب سود از این محل این حجم از مواد اولیه پلیمری را خریداری کرده اند.

به نظر می رسد در هفته پیش رو شرکت ملی پتروشیمی قیمت های پایه را افزایش خواهد داد زیرا هم نرخ میانگین خرید و هم فروش نسبت به قیمت مبانی قبلی بیش از 6 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران