شکسته شدن رکورد تولید درپتروشیمی های ارومیه و پلی اتیلن ایلام

مدیرعامل پترول بیان کرد: رکورد تولید درپتروشیمی های ارومیه و پلی اتیلن ایلام از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شکسته شد.

رسول اشرف زاده مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان با اشاره به این که شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان یک شرکت سرمایه گذاری و توسعه ای است در خصوص 5 طرح در حال اجرای این شرکت  اظهار کرد:واحد سولفورزدایی پتروشیمی ایلام درحال اتمام است و وارد فاز راه اندازی شده است و همچنین نصب واحد الفین این پتروشیمی هم تا پایان سال به اتمام می رسد.

وی با بیان این که امیدواریم دو واحد الفین و سولفورزدایی پتروشیمی ایلام تا مهرماه سال آینده در سرویس قرار بگیرند، گفت: بنابراین واحد پلی اتیلن این مجتمع می تواند خوراک مورد نیاز خود را از واحد الفین دریافت و ظرفیت خود را تکمیل کند.

اشرف زاده ادامه داد:طرح پتروشیمی لردگان نیز حدود 96 درصد پیشرفت دارد که امیدواریم تا سال آینده در مدار تولید قرار گیرد.

وی پیشرفت فیزیکی طرح پتروشیمی گچساران را  بیش از 59درصد عنوان کرد و افزود: این طرح با ظرفیت تولید یک میلیون تن الفین می تواند اتان پالایشگاه گاز بید بلند را به اتیلن تبدیل کند و همچنین واحدهای پایین دستی را نیز پشتیبانی کند.

به گفته اشرف زاده، منابع مالی مورد نیاز برای تسریع پیشرفت طرح پتروشیمی گچساران نیز به زودی تأمین خواهد شد.

مدیرعامل پترول با اشاره به این که مناقصه پتروشیمی دهدشت که امسال انجام شد به صورت EPC+F است، گفت: فاینانس این طرح از طریق چین و صندوق توسعه ملی در حال پیگیری است و عملیات ساختمان های غیرصنعتی آن در حال انجام است.

وی پیشرفت طرح صدف عسلویه را 40 درصد بیان کرد و ادامه داد: در بحث فاینانس خارجی این طرح که 102 میلیون یورو است مشکلی وجود ندارد و تأمین بخش ریالی طرح نیز از منابع داخلی در حال انجام است.

مدیرعامل پترول تصریح کرد:رکورد تولید درپتروشیمی های ارومیه و پلی اتیلن ایلام از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شکسته شد.

تعریف طرح جدید نداریم

اشرف زاده با بیان اینکه شرکت پترول تعریف یک طرح جدید در منطقه ای جدید را از سیاست خود حذف کرده است، اظهار کرد: این شرکت به دنبال توسعه طرح های موجود خود و تکمیل زنجیره ارزش است.

مدیرعامل پترول با اشاره به اینکه تاسیسات واحد PP پتروشیمی ایلام خریداری شده و بخش عمده ای از تجهیزات آن هم به کشور منتقل شده است، تصریح کرد: در حال شناسایی پیمانکاران از طریق مناقصه برای ساخت و نصب هستیم. در صورت انجام این طرح، ظرفیت تولید 150 هزار تن پلی پروپیلن به وجود می آید که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالا، می توان نیاز کشور به این محصول را پوشش دهیم.

وی با بیان اینکه سیاست ما در بخش پایین دست مشارکت با دیگر شرکت هاست، گفت: مطالعات امکان سنجی و اقتصادی واحد بنزین پیرولیز پتروشیمی ایلام انجام شده است که به منظور اجرای این طرح، سه شرکت متقاضی اعلام آمادگی کرده اند که با انتخاب شرکت متقاضی، از سال آینده این طرح نیز وارد مدار اجرایی می شود.

اشرف زاده با اشاره به تولید کریستال ملامین در پتروشیمی ارومیه افزود: این محصول قابلیت تبدیل به محصولاتی با ارزش افزوده بالا را داراست بنابراین طرح ایجاد پارک ملامین برای شرکت های متقاضی پایین دست ملامین را در این منطقه آغاز کردیم.

وی به برگشت سرمایه و اشتغالزایی بالا و هزینه سرمایه گذاری کم در پایین دست ملامین اشاره و اظهار کرد: اجرای این طرح،از خام فروشی و واردات محصولاتی که در این پارک تولید خواهد شد جلوگیری خواهد کرد.

اشرف زاده با اشاره به این که به واسطه پتروشیمی لردگان در این منطقه و وجود امکانات لازم، طرح توسعه‌ای در زمینه ملامین رزینی در دست مطالعه است، گفت: برآورد هزینه این طرح حدود 50 تا 60 میلیون دلار است که سعی می کنیم با مشارکت بخش خصوصی اجرا شود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران