افزایش رقابت ها برای خرید پلی اتیلن در بورس کالا / توقف چند پتروشیمی پلی اتیلن ساز

روز گذشته رقابت ها هم برای خرید پلی اتیلن ها در بورس کالا افزایش داشت، ورود دلار به کانال 14 هزارتومانی نیز بازار پتروشیمی را تشویق کرد تا به با ثبت رقابت های بالا به استقبال افزایش بیشتر برای قیمتها برود. 

تخریب خط لوله اتیلن غرب از 4 نقطه براثر سیلاب و رانش زمین در روزهای اخیر و توقف پتروشیمی های زیرمجموعه هلدینگ باختر؛ لرستان، کرمانشاه، کردستان، مهاباد، کاویان و ایلام نگرانی از کاهش پلی اتیلن در بازار پتروشیمی را افزایش داده است. 

احتمال کاهش صادرات پلی اتیلن ایران نیز به دلیل تخریب خط لوله اتیلن غرب و تامین  نیاز داخل از این طریق وجود دارد و به نظر می رسد تعمیرات خط لوله اتیلن غرب 2 ماه به طول بینجامد. 

این در حالی است که پتروشیمی کاویان به دلیل قطعی خوراک اتیلن در حال حاضر با توقف یک خط تولید خود روبه رو است و نگرانی از توقف خط دوم تولید این مجتمع نیز وجود دارد. 

از سوی دیگر پتروشیمی جم نیز از تخریب خط لوله اتیلن غرب بی نصیب نخواهد ماند؛ چرا که تزریق اتیلن پتروشیمی جم هم به خط لوله اتیلن غرب متوقف و ظرفیت تولید در این مجتمع نیز کاهش می یابد. برخی از منابع خبری هم از عدم توانایی در صادرات بوتادین مازاد پتروشیمی جم خبر می دهند، به نظر می رسد این موضوعات بتواند ظرفیت تولید در این مجتمع را کاهش دهد. 

این در حالی است که روز گذشته رقابت ها هم برای خرید پلی اتیلن ها در بورس کالا افزایش داشت، ورود دلار به کانال 14 هزارتومانی نیز بازار پتروشیمی را تشویق کرد تا به با ثبت رقابت های بالا به استقبال افزایش بیشتر برای قیمتها برود. 

البته به نظر می رسد پلی اتیلن سازهایی مانند پتروشیمی آریاساسول، مهر، بندرامام، امیرکبیر، مارون و لاله تلاش خواهند کرد تا کمبود پلی اتیلن در شرایط فعلی را در بازار ایران برطرف کرده و جای خالی پلی اتیلن سازهای متوقف را پر کنند. احتمالا این پلی اتیلن سازها با افزایش عرضه در هفته های آتی از افزایش بیشتر قیمت ها جلوگیری کرده و نوسانات احتمالی بازار را مدیریت خواهند کرد. 

نظرات کاربران