آماده شدن برای حذف ارز دولتی/ احتمال شکل گیری موجی از تورم در کشور

شایعه حذف ارز دولتی کالاهای اساسی با خبر ارائه کالا کارت برای تامین کالاهای اساسی رنگ واقعی تری به خود گرفت. اولین واکنش بازار سرمایه به این شایعه، سبز خوشرنگ بر قامت اکثر نمادهای بازار بود و به نظر می رسد تورم احتمالی، رشد بازار سرمایه را در پی خواهد داشت.

شایعه حذف ارز دولتی کالاهای اساسی با خبر ارائه کالا کارت برای تامین کالاهای اساسی رنگ واقعی تری به خود گرفت اگرچه موضوع حذف ارز دولتی هنوز به طور رسمی از سوی مقامات مطرح نشده؛ ولی چند نرخی بودن ارز و اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای بعضی کالاها، اتفاق ناگواری بود که از همان روزهای نخست مورد انتقاد اکثر کارشناسان اقتصادی قرار گرفت و رانت و فسادی که در این یکسال بابت این موضوع ایجاد شد، مهر تاییدی بر دغدغه های منتقدان بود. با گذشت یک سال از خبر اعلام نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی، به نقطه ای رسیده ایم که تورم در بازارهای مختلف سر به فلک کشیده و از نمد ارز دولتی، کلاهی برای اقشار ضعیف و متوسط در نیامده است.
اولین واکنش بازار سرمایه به این شایعه، سبز خوشرنگ بر قامت اکثر نمادهای بازار بود و به نظر می رسد تورم احتمالی، رشد بازار سرمایه را در پی خواهد داشت.
لطفعلی بخشی اقتصاددان در خصوص شایعات مربوط به احتمال حذف ارز دولتی بیان کرد: تخصیص ارز دولتی برای تامین کالاهای اساسی، تصمیم مناسبی نبود و نتیجه مورد انتظار دولت، محقق نشد. در شرایط فعلی هم به نظر می رسد دولت ارز کافی برای تامین کالاهای اساسی با ارز دولتی ندارد و احتمالا باید آماده حذف ارز دولتی باشیم. با این وضعیت، انتظار بهبود و رونق وضعیت اقتصادی نمی رود.
 
استاد اقتصاد دانشگاه علامه در مورد آثار این اتفاق تاکید کرد: این موضوع از ابعاد مختلف قابل بررسی است. با توجه به اینکه در حال حاضر برخی کالاها با ارز دولتی تامین می شود، حذف احتمالی ارز دولتی سبب شکل گیری موجی از تورم در کشور و افزایش قیمت کالاهای اساسی خواهد شد. بنابراین حذف ارز دولتی تبعات منفی به دنبال داشته و فشار بر دوش اقشار ضعیف تشدید خواهد شد. 
وی ادامه داد: از سوی دیگر، تخصیص ارز دولتی رانت عظیمی ایجاد کرده و در عمل، قشر ضعیف جامعه بهره ای از ارز دولتی نبرده است. از این رو، در صورت حذف ارز دولتی بساط رانت و فساد عده ای خاص برچیده خواهد شد. 
بخشی افزود: از طرف دیگر، حذف ارز دولتی، درآمدهای دولت را افزایش داده و اگر دولت روش درستی برای این صرف درآمد در پیش بگیرد، این اقدام می تواند آثار مثبتی در بر داشته باشد. جهت اتخاذ هر تصمیمی، باید تمامی جوانب را سنجید. 
وی در رابطه با گزینه های مناسب تر سرمایه گذاری در بازار سرمایه تصریح کرد: سرمایه گذاری در صنایعی که در آنها از مزیت برخوردار هستیم، همچون صنایع معدنی و فولادی و پتروشیمی، منطقی تر به نظر می رسد و حتی در صورت افزایش نرخ ارز، مزیت رقابتی حفظ خواهد شد. در مقابل، افزایش احتمالی نرخ ارز، هزینه های تولید بعضی صنایع را افزایش داده و رقابت پذیری کاهش خواهد یافت.

نظرات کاربران