شیطنت پتروشیمی شازند یکی از عوامل ملتهب شدن وضعیت روغن DOP و دی اتیل هگزانول 

مدیرعامل شرکت مروارید سیرجان در خصوص وضعیت روغن DOP و دی اتیل هگزانول در روزهای اخیر گفت: وضعیت به گونه‌ای است که هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست. من چند عامل را در افزایش قیمت روغن DOP و دی‌اتیل‌هگزانول دخیل می‌دانم. نخست «شیطنت» پتروشیمی شازند است که قیمت الکل را مدیریت می‌کند. معمولا در مقاطع مختلف با کاهش و افزایش‌ عرضه‌ها، قیمت بازار را به سود خود، تعیین می‌کند. عامل دوم،‌ مصرف روغن DOP است که بنا به دلایل متعددی تقاضا در بازار روندی افزایشی داشته است.

وضعیت روغن DOP و دی اتیل هگزانول در روزهای اخیر به حدی ملتهب شده که روز چهارشنبه هفته گذشته، معامله در بورس کالا صورت نگرفت (ابطال شد) و این هفته نیز با اینکه عرضه ها جبران شده بود اما باز هم از التهابات کم نشد. اکنون قیمت روغن DOP به حدود ۲۸ هزار تومان رسیده و این در حالی است که حدود دو هفته قبل، قیمت روغن حدود ۱۸ هزار تومان بود.

سعید قاسمی، مدیرعامل شرکت مروارید سیرجان در این خصوص گفت: وضعیت به گونه‌ای است که هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست. من چند عامل را در افزایش قیمت روغن DOP و دی‌اتیل‌هگزانول دخیل می‌دانم. نخست «شیطنت» پتروشیمی شازند است که قیمت الکل را مدیریت می‌کند. معمولا در مقاطع مختلف با کاهش و افزایش‌ عرضه‌ها، قیمت بازار را به سود خود، تعیین می‌کند. عامل دوم،‌ مصرف روغن DOP است که بنا به دلایل متعددی تقاضا در بازار روندی افزایشی داشته است.

 

وی ادامه داد: عامل سوم نیز مربوط به سازمان بورس کالا است. گاهاً در سیاست‌هایی که این سازمان پیش‌ می‌گیرد، اشتباهاتی وجود داشته که سبب تشدید روند افزایشی قیمت‌ها شده است. مثال آن، در دو هفته اخیر بوده است که با وارد کردن کدهای جدید به بورس، سبب شدند که معاملات به افزایش شدید تقاضا مواجه شود و حتی، افزایش عرضه هم نتواند از التهابات بازار کم کند. ما شاهد بودیم که در معامله روز چهارشنبه،‌ سازمان بورس کالا چند کد بورسی جدید را وارد معاملات کرد. پتروشیمی شازند که هفته قبل، عملا عرضه نداشت و معاملات ابطال شده بود، در این هفته عرضه هفته قبل را نیز به بورس آورد و به جای ۱۱۰۰ تن، ۲۲۰۰ تن (عرضه هفته جاری + عرضه هفته قبل که ابطال شده بود) عرضه داشت. انتظار می‌رفت که اندکی از التهابات دی‌اتیل‌هگزانول کاسته شود اما با تصمیم غیرکارشناسی شده بورس، این اتفاق رخ نداد.

 

قاسمی تاکید کرد: عامل بعدی این است که هیچ نظارتی بر اوضاع الکل وجود ندارد. کدهای بسیاری وجود دارد که با آن تولیدی صورت نمی‌گیرد. از بورس خرید می شود اما انبار شده و یا در بازار آزاد با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد. امروز ۷۰ درصد دی اتیل هگزانول به شرکت‌های شهرک‌های صنعتی قم فروخته می‌شود که بسیار بیشتر از ظرفیتی است که در این شهرک‌ها وجود دارد. معنای آن این است که این کدها به دست دلال‌ها می‌رسد. اگر به صورت دقیق بر عملکرد خریداران، نظارت شود روشن می‌شود که چه حجم از الکل‌ها در این آشفته بازار به دست تولیدکننده واقعی می‌رسد.

 

مدیرعامل شرکت مروارید سیرجان عنوان کرد: صادرات بی‌رویه روغن DOP هم دلیل دیگری بود که وضعیت امروز را به وجود آورد. تا فروردین ۹۸ ما با مشکل صادرات بی رویه روغن DOP مواجه بودیم که به محض اینکه دی‌اتیل‌هگزانول را از بورس می‌گرفتند و DOP تولید می‌کردند، آن را صادر می‌کردند. این باعث شده بود که تولیدکننده داخلی قادر به تامین مواد نباشد. همین سبب افزایش شدید قیمت روغن در بازار شد.

نظرات کاربران