پیش بینی یک اقتصاد‌دان در خصوص چگونگی نوسانات نرخ دلار در سال جاری

یک اقتصاددان می‌گوید: اگر امسال تراز ارزی ما مدیریت شود، به عبارتی کسری تراز ارزی نداشته باشیم و ارز حاصل از صادرات غیرنفتی هم به کشور برگردد، تا حدودی می‌توانیم امسال را با نوسان دلار در محدوده‌ای بین ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان طی کنیم. در غیر اینصورت قیمت ارز بستگی به تراز ارزی کشور دارد.

وحید شقاقی، اقتصاددان و استاد دانشگاه می‌گوید: آمریکایی‌ها فقط یک گزینه دیگر برای خود باقی گذاشته اند و آن هم پتروشیمی است. باید از حالا یک نقشه راه و برنامه مشخص برای مواجه شدن با جلوگیری از صادرات پتروشیمی طراحی کنیم تا کمترین ضربه را از تحریم پتروشیمی بخوریم.

شقاقی با بیان اینکه در حال حاضر در اوج تنش سیاسی و اقتصادی هستیم و آمریکایی‌ها همه توان خودشان را معطوف ایران کرده اند، گفت: احتمالا در یکی دو ماه آینده، آمریکایی‌ها تحریم بخش پتروشیمی و صنعت پتروشیمی ما را آغاز و تلاش کنند که یک تنشی هم از این کانال به اقتصاد ایران وارد کنند.

او با بیان اینکه تراز ارزی ما در سال ۹۸ بحث بسیار مهمی است، گفت: ما در سال گذشته بیش از سی میلیارد دلار کسری تراز ارزی داشتیم. ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم، که حدود ده میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور ما بازگشت و بیش از سی میلیارد دلار ارز آن به کشور بازنگشت. برخی‌ها در بازار آزاد این را ارائه دادند و عرضه کردند و برخی هم اصلا ارز حاصل از صادرات شان را به کشور برنگرداندند.

این اقتصاددان تاکید کرد: اگر امسال تراز ارزی ما مدیریت شود، به عبارتی کسری تراز ارزی نداشته باشیم و ارز حاصل از صادرات غیرنفتی هم به کشور برگردد، تا حدودی می‌توانیم امسال را با نوسان دلار در محدوده‌ای بین ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان طی کنیم. در غیر اینصورت قیمت ارز بستگی به تراز ارزی کشور دارد. یعنی اگر تراز ارزی کشور مناسب باشد، دلار در همین محدوده ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان نوسان خواهد کرد و اگر کسری تراز ارزی مان حل نشود و وضعیت بدتر شود، طبیعتاً می‌تواند روی نوسان دلار تاثیر بیشتری بگذارد.

شقاقی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در تلاشند تا در ۲ ماه اینده صنعت پتروشیمی را تحریم کنند، گفت: سال گذشته یک سوم صادرات غیر نفتی ما از پتروشیمی بوده و از ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی، ۱۴ ملیارد دلار صادرات پتروشیمی داشتیم. تحریم پتروشیمی میتواند یک شوک به کشور وارد کند. فقط باید تلاش شود تراز ارزی کشور حفظ شود چراکه ما سال گذشته بدترین وضعیت تراز ارزی را داشتیم که بیش از ۳۰ ملیارد دلار کسری به بار آورد و همان گونه که اشاره شد برخی از صادرکنندگان غیر نفتی ما ارز حاصل از صادراتشان را به کشور بازنگرداندند. این اقتصاددان در عین حال گفت: ما سال گذشته با اتکا به درامد‌های ارزی نفتی تا حدودی توانستیم این کسری را پوشش دهیم، ولی قطعا برای سال ۹۸ به دلیل با مشکل مواجه شدن صادرات نفت، بحث تراز ارزی و مدیریت صادرات و حفظ ارز‌های حاصل از صادرات غیر نفتی مهم است. او گفت: اگر صادر کنندگان غیر نفتی ارز را به کشور برنگردانند مثل سال گذشته اوضاع وخیم‌تر خواهد شد و این، به تیم اقتصادی دولت بستگی دارد. اگر دولت تلاش کند که صادر کنندگان غیر نفتی ما به صادرات خود ادامه دهند و ارز حاصل از صادراتشان را به کشور برگردانند، در آن صورت خیلی شاهد نوسانات نخواهیم بود. شقاقی گفت: آمریکایی‌ها فقط یک گزینه دیگر برای خود باقی گذاشته اند و آن هم پتروشیمی است. باید از حالا یک نقشه راه و برنامه مشخص برای مواجه شدن با جلوگیری از صادرات پتروشیمی طراحی کنیم تا کمترین ضربه را از تحریم پتروشیمی بخوریم.

نظرات کاربران