راهکاری هایی برای کاهش التهاب اخیر روغن DOP

کارشناسان راهکارهای جدیدی برای کاهش التهاب DOP مطرح کرده اند که در ادامه میخوانید.

روغن DOP که مورد استفاده بسیاری از صنایع از تولید کفش گرفته تا شلنگ، سیم‌وکابل و... چند هفته ای هست که دچار التهابات شدید قیمتی شده است.


اکنون راهکارهای پیشین و راهکارهای جدیدتری که کارشناسان اینپیا پیشنهاد کرده اند را می‌خوانید:

 

- افزایش عرضه الکل دی اتیل هگزانول تا ثبات قیمتی و نظارت بر رعایت کف عرضه ها پس از کاهش التهابات


- تغییر زمان اورهال پتروشیمی شازند اراک و تعویق تا زمانی که التهابات کاهش پیدا کرد و همچنین واردات دی اتیل هگزانول جهت دپو و عرضه در دوره اورهال


- فعلا جهت تامین کمبود، پتروشیمی شازند از تولید منواتیلن گلایول و دی اتیلن گلایکول کم کرده (این دو ماده سه تولیدکننده دیگر نیز دارد) و به تولید دی اتیل هگزانول اضافه کند

 

- نظارت دقیق بر موادی که از بورس خارج می‌شود؛ به این طریق می‌توان تا حدی دست دلال را کوتاه کرد و کدهای تولیدکننده نماها را شناسایی کرد.

 

 - بازگشت سقف رقابت حتی به صورت موقت

 

- ممنوع ماندن صادرات DOP

 

واردات الکل و DOP توسط سازمان‌هایی مانند NPC یا نهادهای دولتی؛ دلیل این که شرکت ملی پتروشیمی و نهادهای دولتی پیشنهاد می‌شود این است که چون تولید دی اتیل هگزانول، انحصاری است، شائبه مدیریت قیمت‌ها پس از واردات، بسیار جدی خواهد بود. به این صورت که شازند با دستکاری قیمت‌های مواد تولیدی، می‌تواند واردکننده را زمین بزند. در مورد منبع مالی برای واردات نیز می‌توان از محل‌هایی مانند رقابت‌های مواد اولیه در بورس کالا این هزینه‌ها را تامین نمود. طی گزارشی که پیش از این در اینپیا درج شد (اینجا) نشان داده شده که در سال گذشته بالغ بر ۲۷۰۰ میلیارد تومان سود خالص از محل رقابت در بورس کالا به جیب پتروشیمی‌ها وارد شده است. این مبلغ کلان به جای اینکه در پتروشیمی‌ها بماند و «رقابت» را برای پتروشیمی‌ها جذاب کند، می‌تواند در محل‌هایی مثل همین موضوع واردات گریدهایی که دچار التهاب هستند، به کار بیاید.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران