بازگشت قیمت دلار به کانال ۱۲ هزار تومانی پس از دوهفته

روز گذشته قیمت دلار پس از دو هفته، کاهش یافت و توانست به کانال 12 هزار تومانی بازگردد.

قیمت دلار که در دو هفته گذشته در کانال 13 هزار تومانی ماندگار شده بود روز گذشته به کانال 12 هزار تومان کاهش یافت. نرخ سکه نیز در معاملات روز گذشته با کاهش همراه بود و به ۴ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رسید. این کاهش قیمت ها در شرایطی است که در روزهای گذشته صحبت هایی از رسیدن نرخ دلار به 8 هزار تومان شده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی تحلیلی بر قیمت دلار داده و گفته که قیمت این ارز بدون در نظر گرفتن عوامل روانی تا زیر ۸۰۰۰ تومان هم می‌تواند پایین آید. برخی کارشناسان افزایش صادرات و درآمدهای ارزی را دلیل این تحلیل عنوان می کنند و معتقدند مبنای اقتصادی آن تا حدودی وجود دارد.

در واقع اگر بخواهیم مسیرهای ورود ارز به کشور را بررسی کنیم، اولین مسیر از صدور نفت می‌گذرد اما همانطور که می‌دانیم صادرات نفت ایران تا حدود زیادی به دلیل تحریم‌ها محدود شده است اما از همین مجرا هم روزانه به صورت رسمی و غیررسمی مقادیری در حدود ۵۰۰ هزار بشکه صادرمی‌شود که به راحتی می‌توان اسکناس‌های لازم برای حمایت از بازار ارز را از آن تأمین کرد.
صادرات غیرنفتی که در صدر آن صادرات پتروشیمی‌ها و محصولات فولادی قرار دارد یکی دیگر از اصلی‌ترین مجاری ورود ارز به کشور است که با توجه به تقاضای اندک بازار ارز بعید است نتواند پاسخگوی نیازهای این بازار باشد. بر اساس آخرین اظهار نظری که رئیس کل بانک مرکزی داشته است میزان بازگشت این ارزهای صادراتی به کشور حدود ۱۸ میلیارد دلار بوده است. از سوی دیگر منابع ارزی دیگر دولت مانند صندوق توسعه ملی نیز وجود دارند که دولت می‌تواند از آنها نیز استفاده کند.
بر این اساس و با توجه به اقدامات بانک مرکزی در ایجاد بازار متشکل ارزی، اگر شرایط سیاسی فعلی در مناسبات بین ایران و آمریکا به وجود نمی‌آمد قیمت دلار می‌توانست کاهشی هم باشد و نرخی بسیار کمتر از نرخ فعلی داشته باشد
بر همین اساس است که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت که هیچکدام از مدل‌های اقتصادی نرخ بالاتر از هشت هزار تومان را برای نرخ ارز نشان نمی‌دهند و حتی در صورت نبود جو روانی صحبت از نرخ ۳,۸۰۰ تومان تا ۵,۰۰۰ تومان است.
بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی، روز گذشته قیمت ارز را کاهش دادند. بانک‌ها دیروز قیمت ارز را کاهش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که روز سه شنبه ۱۲ هزار و ۷۲۰ تومان بود، دیروز با کاهش همراه بوده و به ۱۲ هزار و ۶۲۵ تومان رسید.
همچنین شعب ارزی بانک‌ها روز گذشته هر یورو را ۱۴ هزار و ۳۳۷ تومان می‌خرند که قیمت این ارز نیز حدود ۲۵۰ تومان کاهش داشت. هر پوند انگلیس نیز روز گذشته در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۶ هزار و ۱۳ تومان خریداری شد.
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۵ هزار و ۵۸ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد.
اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز سه شنبه ۱۵۰ تومان کاهش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۳ هزار تومان بود.
این صرافی‌ها همچنین، هر یورو را به قیمت ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان خریدند و ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان فروختند که این نرخ‌ها نیز نسبت به روز سه شنبه ۱۵۰ تومان کاهش داشت.
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز روز گذشته به ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان، ربع سکه
۱ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۷۰ تومان رسید.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران