آغاز پایش سهمیه‌های صوری در سامانه بهین‌یاب

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی از آغاز پایش سهمیه‌های صوری در سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: تعدادی سهمیه‌های بیش از ظرفیت تولید در سامانه بهین یاب وزارت صمت ثبت شده است.

عباس متوسلیان گفت: یکی از مشکلات اساسی صنعت پتروشیمی طی سال‌های اخیر وجود سهمیه‌های بیش از ظرفیت تولید در سامانه بهین یاب وزارت صمت است و مشخص نیست این میزان سهمیه برای خرید مواد اولیه چگونه در این سامانه درج شده است؟ البته وزارت صمت به تازگی از اصلاح این سامانه خبر داده است.

وی در خصوص اعلام وزارت صمت برای پالایش اطلاعات خریداران ثبت شده در سامانه بهین یاب اظهار داشت: وزارتصمت به عنوان متولی اصلی در تعیین سهمیه خریداران برای خرید مواد اولیه صنعت پتروشیمی در سامانه مذکور باید از بخش خصوصی به عنوان افراد صاحب نظر و دارای تجربه در صنعت نظرخواهی کند و اگر اصلاح اطلاعات ثبت شده در این سامانه انجام شود، در تعادل بخشیدن به طرف تقاضا مؤثر خواهد بود؛ به نحوی که اگر مکانیسم سامانه بهین یاباین وزارتخانه در ظرفیت سنجی واحدهای تولیدی به درستی عمل کند، به طور قطع مواد اولیه به دست تولیدکنندگان واقعی خواهد رسید.

وی تاکید کرد: البته تعادل بازار تنها منوط به اصلاح سامانه بهین یاب وزارت صنعت نیست و علاوه بر تلاش برای حذف تقاضای کاذب از بازار باید طرف عرضه را نیز مدنظر قرار داد تا متناسب با نیاز بازار عرضه‌ها مدیریت شود.

متوسلیان گفت: اگر در اجرای برنامه وزرات صمت در اصلاح اطلاعات خریداران، نقش تشکل‌ها و انجمن‌ها دیده شده و آنها را به درستی در فرآیند اجرا دخالت دهیم، این برنامه قطعاً به سرانجام خواهد رسید؛ در غیر این صورت، تجربه گذشته دوباره تکرار خواهد شد.

نوسانات کاذب قیمت‌ها دست پرورده عدم برنامه‌ریزی است

وی با اشاره به نوسانات کاذب قیمت‌ها در برخی مقاطع زمانی در بازار گفت: به اعتقاد بنده هر آنچه نوسان در بازار شاهد هستیم، دست پرورده عدم برنامه ریزی دست اندرکاران است و اگر عملیات رگولاتوری به درستی انجام شود، به تحقیق می‌توان گفت نتیجه مطلوب را به دنبال خواهد داشت. اما در حال حاضر آنچه مسلم است اینکه، فرآیند رگولاتوری در سامانه بهین یاب وزارت صمت برای حفظ تعادل عرضه و تقاضا به درستی عمل نمی‌کند و تا این سامانه اصلاح نشود، حتی اگر طرف تقاضا را با مکانیسم‌هایی مدیریت کنیم، همچنان طرف عرضه به درستی عمل نمی‌کند و باید همه این موارد را همزمان با هم اصلاح کرد.

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی در خصوص هدف و فلسفه اصلی راه اندازی سامانه بهین یاب وزارت صمت گفت: هدف از راه اندازی این سامانه عالی و مورد نیاز صنعت بوده؛ اما به دلیل عدم برنامه ریزیدرست، این هدف به درستی محقق نشده است. برای همه فعالان صنعت پتروشیمی واضح است که راه اندازی بهین یابتوسط این وزارتخانه ایده بسیار خوبی بوده و وجود آن لازم به نظر می‌رسد؛ ولی حرف ما عمل کردن درست این مکانیسم است که تاکنون محقق نشده است.

وی در خصوص چرایی تشکیل صف تقاضای چند برابری خرید محصولات پتروشیمی در مقابل عرضه این محصولات در برهه‌های مختلف زمانی گفت: برای پاسخ به این پرسش باید عنوان شود که ظرفیت‌ها و سهمیه‌های اعلام شده در سامانهبهین یاب وزارت صمت برای خریداران از کجا آمده است؟ در واقع مشکلات تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه به خصوص در شرایط پر التهاب بازارها، ناشی از ظرفیت‌های ثبت شده برای سهمیه خریداران در سامانه بهین یاب وزارتصمت است که متأسفانه تا به حال این سامانه نتوانسته به درستی به مأموریت خود عمل کند.

متوسلیان با استقبال از اعلام وزارت صمت برای پالایش خریداران ثبت شده در سامانه بهین یاب گفت: اگر وزارت صمتدر فرآیند اجرا نظرات و دیدگاه‌های تشکل‌ها را نیز بررسی کند، قطعاً با موفقیت همراه خواهیم بود. اما باز هم تاکید می‌کنم که اصلاح این سامانه تنها یکی از مواردی است که باید به آن توجه کرد و کل مکانیسم و زنجیره عرضه و تقاضا و فرآیند قیمت گذاری و همچنین توزیع را باید در این سیستم رگولاتوری به درستی مدیریت کرد.

سامانه وزارت صمت، مشکلی اساسی

وی تاکید کرد: به هر ترتیب، اصلاح سامانه بهین یاب وزارت صمت می‌تواند موجب شود تا مواد اولیه موردنیاز تولید به دست مصرف کننده واقعی برسد. لزوم اصلاح این سامانه برای رساندن مواد اولیه به تولیدکننده واقعی در جایی احساس می‌شود که حتی کشورهای همسایه ما مثل ترکیه، که حتی تولیدکننده مواد اولیه هم نیستند، در تخصیص سهمیه خرید مواد اولیه هرگز مثل ما عمل نمی‌کنند؛ چراکه ما در کشورمان یک مشکل اساسی داریم و آن نبود اطلاعات دقیق در سامانه بهین یاب وزارت صمت است و برای حل این مشکل باید به جد، پالایش اطلاعات ثبت شده خریداران در این سامانه را از وزارت صمت مطالبه کرد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران