خوشبینی بلومبرگ به بهبود وضعیت ارز در بازارهای غیر رسمی ایران با تکیه بر سیاست های دولت/ ادامه روند کاهشی نرخ ارز

یک تحلیلگر گفت: به نظر می‌رسد سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازارهای ارز و نرخ بهره موثر بوده است و ممنوعیت واردات لوکس باعث شد دو میلیارد دلار در واردات صرفه جویی شود.

به نقل از بلومبرگ، به نظر می‌رسد سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازارهای ارز و نرخ بهره موثر بوده است و ارز تضعیف شده ایران با تاثیرگذاری سیاست‌های دولت این کشور در برابر تحریم‌های آمریکا در بازار غیر رسمی بهبود پیدا می‌کند.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران گفت ریال ثبات پیدا کرده است.

ارزش ریال در بازار آزاد 8 درصد طی ماه گذشته بالا رفته و به 125450 ریال در برابر یک دلار رسیده است. این پیشرفت خبر خوبی برای ایرانیانی است که شاهد سقوط بیش از 50 درصدی ارزش ارز ملی‌شان پس از بیرون رفتن ترامپ از قرارداد برجام و اعمال دوباره تحریم ها بودند. بانک مرکزی به دنبال راه هایی برای حفاظت از ریال با اقداماتی بوده که شامل ایجاد یک سامانه دولتی ارز خارجی با نام نیما می شود. هدف دولت سرکوب کردن بازار سیاه و کنترل نرخ بهره وام دهندگان بود .
ریال در بازار آزاد در حال حاضر نزدیک به نرخ نیما معامله می‌شود.

یک تحلیلگر در ایران گفت :« به نظر می‌رسد سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازارهای ارز و نرخ بهره موثر بوده است. تقاضا برای ارز خارجی در مقایسه با سال قبل کاهش یافته است». وی اضافه کرد ممنوعیت واردات لوکس باعث شد دو میلیارد دلار در واردات صرفه جویی شود.

در جریان معاملات روز یکشنبه ۲۳ تیرماه ۹۸ صرافی‌های بانکی، قیمت هر دلار (اسکناس) آمریکا برای خرید ۱۲,۴۵۰ هزار تومان و برای فروش ۱۲,۵۵۰ تومان است.

این نرخ نسبت به معاملات روز شنبه در صرافی‌های بانکی با ۱۰۰ تومان کاهش مواجه بوده است که البته نرخ بازار آزاد نیز با فاصله اندک به این نرخ، در حال اعمال است.

همچنین نرخ هر یورو (اسکناس) برای خرید ۱۴,۳۵۰ تومان و برای فروش ۱۴,۴۵۰ تومان است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران