گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته آخر تیر  1398

کاهش تقاضا برای محصولات پتروشیمی/ نزدیک به نیمی از عرضه ها بدون خریدار باقی ماند

طی هفته گذشته تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، میزبان بیش از 82 هزار تن از انواع مواد پتروشیمی بود، که حدود 52 درصد از این عرضه ها توسط متقاضیان خریداری شد و نسبت به هفته گذشته دو درصد کمتر شده است.

سه روز معاملاتی از این هفته در تیر ماه و دو روز در مرداد ماه بوده است ، در این هفته تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، میزبان بیش از 82 هزار تن از انواع مواد پتروشیمی بود، که توسط تولیدکنندگان مختلف عرضه شده بود، که حدود 52 درصد از این عرضه ها توسط متقاضیان خریداری شد و نسبت به هفته گذشته دو درصد کمتر شده است.

تقاضا نیز برابر با  53.516 تن بوده است، که نسبت به هفته گذشته 9 هزار تن کاهش را تجربه کرده است. در نتیجه همانطور که مشاهده می شود تقاضا بسیار کمتر از میزان عرضه ها بوده است که خود نشان از رکود حاکم بر بازار این محصولات هست.

حجم معاملات نیز در این هفته برابر با 43.115 تن بوده است، که نسبت به هفته گذشته کاهش اندکی داشته و نزدیک به دو هزار تن کاهش یافته است، که این کاهش هم تحت تاثیر رکود شدید حاکم بر بازار است. به نظر می رسد کاهش نرخ دلار و به صرفه نبودن قیمت خیلی از کالاها برای قاچاق نیز از دیگر دلایل تشدید رکود حاکم بر بازار این کالاها بوده است.

همانطور که پیشتر هم ذکر شد این میزان معاملات نشان دهنده این است، که 52 درصد محصولات عرضه شده توسط متقاضیان خریداری شده است. 

در این هفته 19 گرید از 90  گرید عرضه شده با رقابت قیمتی معامله شدند، رقابت های قیمتی بین 1 درصد تا 39 درصد بوده است، بیشترین رقابت قیمتی و به میزان 39 درصدی برای کالای PP-ZR230C نویدزرشیمی است.

سهم گروه های مختلف از عرضه ها ، تقاضا و حجم معاملات هفته آخر تیر/اول مرداد 1398

در نمودار های زیر سهم هر گروه کالایی از عرضه ها و تقاضای این هفته مشخص است:

 درصد سهم هر گروه کالایی در عرضه های این هفته پلیمرها

همانطور که در نمودار مشخص است، بیشترین حجم عرضه مربوط به گروه پلی پروپیلن نساجی است، که با 14 درصد سهم بازار و با 11.057 تن عرضه در صدر عرضه های بازار هفته جاری قرار دارد، رتبه دوم نیز به PVC و با 13 درصد و با 9.966 تن عرضه اختصاص دارد. گروه پلی اتیلن سبک خطی نیز با 8.502 تن عرضه که معادل با 11 درصد عرضه های بازار می باشد، رتبه سوم را به خود اختصاص داده بود. گروه پلی اتیلن سبک فیلم هم با 10 درصد سهم از عرضه های این هفته در رده بعدی قرار داشت. در کل گروه های مطرح شده 48 درصد حجم کل عرضه های بازار را به خود اختصاص داده اند.

درصد سهم هر گروه کالایی در تقاضای این هفته پلیمرها

گروه پلی پروپیلن نساجی و با 11 هزار و 221 تن تقاضا و معادل 23 درصد کل تقاضای بازار، بیشترین تقاضای این هفته را به خود اختصاص داده است ، بعد از این گروه PVC و با 8 هزار و 311 تن تقاضا و سهم 17 درصدی از کل تقاضا در رده بعدی قرار داشت، گروه PET بطری نیز با تقاضایی معادل 4 هزار و 664 تن و معادل 10 درصد تقاضای بازار در رده سوم قرار داشت، گروه PET نساجی نیز 8 درصد از تقاضای بازار در این هفته را به خود اختصاص داده بود تا از دیگر گرید های جذاب این هفته باشد، چهار گروه مذکور جمعا 58 درصد کل تقاضای بازار را به خود اختصاص داده اند.

برترین گریدهای بازار در آخرین هفته از تیر ماه 1398

همانطور که در جدول مشخص است، بیشترین رقابت قیمتی در این هفته برای کالای PP-ZR230C نویدزرشیمی  بوده است، که رقابت قیمتی برابر با 39 درصد را تجربه کرده است. پس از آن کالای پلی پروپیلن گرید لوله 3212 رجال قرار داشته که رقابت قیمتی 31 درصدی داشته و در رده دوم قرار گرفته است. رتبه سوم برای پلی پروپیلن لوله  ZB332C  نویدزرشیمی است که رقابت قیمتی 26 درصدی را تجربه کرده است.

PVC-S57 پتروشیمی آبادان نیز همچون گذشته با استقبال مواجه بوده و رقابت قیمتی 21 درصدی را تجربه کرده تا در رده چهارمین گرید جذاب بازار قرار بگیرد.

پلی پروپیلن شیمیایی EPC40R هم از دیگر گریدهای جذاب این هفته بازار پلیمر ها بود که با رقابت قیمتی 19 درصدی معامله شد.

پلی استایرن انبساطی 200 پتروشیمی تبریز نیز در این هفته با 14 درصد رقابت قیمتی در رده ششم پر رقابت ترین گریدهای هفته قرار گرفته است.  

 

گریدهای پلی پروپیلن شیمیایی EP548R جم و ZR340R نویدزرشیمی هم در این هفته رقابت های قیمتی بالایی را تجربه کرده اند که به ترتیب برابر با 11 درصد و 9 درصد رقابت قیمتی است.

در این هفته PVC-E6834 اروند هم رقابت قیمتی 8 درصدی را تجربه کرده است. به نظر می رسد به صرفه نبودن واردات گریدهای مشابه خارجی از دلایل جذابیت این کالا باشد.

همانطور که مشاهده می شود سایر گریدها رقابت های قیمتی معقول و بین یک درصد تا 6 درصد را تجربه کرده اند، حجم عمده ای از کالاهای عرضه شده هم با قیمت پایه معامله شدند.

همانطور که مشاهده شد، در این هفته هم رکود شدید  حاکم بر بازار مواد اولیه پلیمری کشور مشهود بوده است و انتظار می رود پتروشیمی ها برای عبور از این رکود سریعتر چاره ای بیندیشند. بورس کالای ایران با برداشتن سقف ثبت سفارش برخی از گروه های کالایی و افزایش سقف برخی دیگر سعی در بهبود اوضاع داشت ولی این راه حل پاسخ کافی را نداده است زیرا این راه حل به نوعی یک اثر موقت دارد.  در حال حاضر حجم عرضه های هفتگی پلیمر ها در بورس کالای ایران در بالاترین سطح خود قرار داشته و این موضوع نشان از بالا بودن موجودی شرکت های پتروشیمی دارد و از طرف دیگر صادرات پتروشیمی ها به دلیل تشدید تحریم ها  رونق گذشته را ندارد. به نظر می رسد پتروشیمی ها می توانند راه حل های زیر را اعمال کنند تا در کنار برداشته شدن محدودیت های سقف سفارش بهین یا موثر واقع شود.

  1. اعمال تخفیفات بر روی قیمت های پایه : پتروشیمی می توانند برای تشویق خریداران به خرید محصولات تخفیفاتی را ارائه دهند تا خریداران برای خرید انگیزه کافی را داشته باشند.
  2. فروش های اعتباری: به نظر می رسد در این برهه پتروشیمی ها می توانند اقدام به فروش اعتباری در ازای اخذ اعتبار اسنادی داخلی و یا ضمانت نامه کنند تا خریداران بتوانند تامین سرمایه در گردش کرده و مواد اولیه خود را به نحو بهتری فراهم کنند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران