اعلام آمادگی مجلس برای حمایت از توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی

عضو کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: توسعه زنجیره تولید محصولات نهایی این صنعت از هر لحاظ به نفع کشور است. بخش پایین‌دستی صنعت پتروشیمی می‌تواند سهم بزرگی را در اقتصاد کشور داشته باشد و برای  تحقق تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی توسعه و تقویت  صنایع تکمیلی نیازمند برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و حمایت است.

حمید گرمابی، عضو کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که دستاوردهای بسیاری درعرصه صنعت پتروشیمی به دست آمده است اظهارکرد: قبل از انقلاب تولید محصولات پتروشیمی ایران بسیار کم و قابل عرضه نبود، اما اکنون  صنعت پتروشیمی ایران را باید یکی از بزرگترین تامین کنندگان محصولات مختلف پلیمری و شیمیایی جهان به ویژه کشورهای آسیایی دانست.

نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس با اشاره به اینکه در حوزه پتروشیمی  بیش از 54 میلیون تن تولید داریم افزود: پیش بینی می‌شود که این میزان از تولیدات تا پایان سال 1400 به  حدود صد میلیون تن برسد و در سال های آتی شاهد جهش چشمگیر این صنعت خواهیم بود.

وی ادامه داد: اگرچه تحریم و برخی مشکلات اقتصادی وجود دارد، اما 80 درصد هلدینگ‌های فعال در این حوزه (پتروشیمی) پیش از این تحریم شده بودند، بنابراین تحریم‌های جدید تاثیر چندانی بر فعالیت پتروشیمی‌ها ندارد.

گرمابی افزود: نفت  و فرآورده های آن به عنوان صنعت اول ایران محسوب می‌شوند و همینطور بسیاری از صنایع دیگر کشور را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. درآمد اصلی کشور نیز مربوط به صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی است، بنابراین نقش و جایگاه این صنعت در اقتصاد ایران بر کسی پوشیده نیست.

عضو کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن اشاره به این که پتروشیمی نخستین زنجیره پس از نفت است، گفت: موضوع ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی نقش مهمی در جلوگیری از خام فروشی دارد و باید این صنعت در مسیر تکمیل زنجیره و تولید محصولات نهایی حرکت کند و در این راستا ز است.

وی تصریح کرد: توسعه زنجیره تولید محصولات نهایی این صنعت از هر لحاظ به نفع کشور است. بخش پایین‌دستی صنعت پتروشیمی می‌تواند سهم بزرگی را در اقتصاد کشور داشته باشد و برای  تحقق تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی توسعه و تقویت  صنایع تکمیلی نیازمند برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و حمایت است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران