احتمال رفتن تمامی خودروسازان چینی از ایران

 یک کارشناس صنعت خودرو گفت: با توجه به اطلاعات موجود، در بین خودروسازان چینی که تاکنون در ایران مانده‌اند می‌توان گفت سایر برندها نیز از ایران خواهند رفت.

 یک کارشناس صنعت خودرو درباره ورود خودروهای روسی به کشور گفت: روس‌ها پیشرفت زیادی کرده‌اند و این قضیه در صنعت خودروسازی این کشور نیز وجود دارد. اما در حال حاضر احتمال ورود خودروهای روسی به کشور بعید است.

امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو درباره احتمال همکاری و ورود خودروهای روسی به کشور اظهار کرد: دنیا در حال تغییر است و روابط بین‌الملل نیز دستخوش اتفاقات مختلفی شده است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیز بد عمل کرده‌اند و اتحادیه اروپا نیز وضعیت خاصی پیدا کرده است. از طرف دیگر چین، روسیه، هند و کره جنوبی حرکت‌های بزرگی کرده‌اند که در این میان وابستگی هند و کره جنوبی به آمریکا زیاد است. اما چین و روسیه وضعیت مستقل‌تری دارند و از هر نظر در حال رشد هستند که یکی از این بخش‌های در حال رشد مربوط به خودروسازی می‌شود. روسیه هنوز دارای خودروسازی پیشرو نیست و همچنان راه زیادی در پیش دارد.

تولید همراه با داخلی‌سازی یا واردات؟

وی ادامه داد: تعامل با سایر کشورها مناسب است و از نظر اصولی به زودی باید به سمت خودروهای روسی نیز برویم. این نکته را باید گفت در حال حاضر امکان ورود خودروهای روسی به کشور را بعید می‌دانم. اولا روس‌ها خودروسازی به معنایی که ما به دنبال آن هستیم را ندارند ضمن این که در یک حرکت تجاری قابل اطمینان بودن از اهیمت زیادی برخوردار است.

اگر ما بخواهیم واردکننده خودرو باشیم تمامی کشورها تمایل به همکاری را دارند اما زمانی که تولید با داخلی‌سازی مطرح باشد، این مورد را شرکت‌ها نمی‌پذیرند. کشورهای مختلف تمایل دارند برای قطعه‌سازان کشور خود شغل ایجاد کنند به همین دلیل نکات زیادی در ورود خودروهای روسی به کشور وجود دارد. چینی‌ها ضمن این که تحت لیسانس کار می‌کنند یک سری فعالیت‌های اصلی نیز انجام داده‌اند. این در حالی است که روس‌ها تنها به فعالیت تحت لیسانس و همکاری با سایر برندها می‌پردازند.

آینده چینی‌ها در بازار ایران

کاکایی در خصوص فعالیت خودروسازان چینی و آینده آن‌ها در ایران گفت: خودروسازان بزرگ چینی مانند لیفان و دانگ‌فنگ بسیار بزرگ و بین‌المللی شده‌اند و دلیل ترک ایران توسط این برندها نیز همین عامل است. به هر حال در بازار بزرگ بین‌المللی یکی از ارکان اصلی، کشور آمریکا محسوب می‌شود. این شرکت‌ها بازار بزرگ آمریکا را به خاطر بازار کوچک کشور ما از دست نمی‌دهند. یک سری از شرکت‌ها نیز تحت لیسانس به فعالیت می‌پردازند و در صورت همکاری با ایران جریمه می‌شوند در نتیجه شرکت‌های وابسته به غرب با ایران همکاری نمی‌کنند. در سال‌های اخیر، خودروسازان چینی به دو دسته تقسیم شدند که یکی از آن‌ها مربوط به برندهایی است که بسیار بزرگ شده‌اند و قرار است در بازی جهانی باشند. دسته دوم نیز مربوط به برندهای کوچک‌تر است که می‌توان گفت به نوعی در حال دست و پا زدن هستند. شرکت‌هایی که در ایران هم‌اکنون به فعالیت می‌پردازند همین برندهای کوچک هستند.

3 راه چاره برای وضعیت فعلی

وی در پایان اظهار کرد: چینی‌ها حتی در حالت ماندگاری تمایل ندارند داخلی‌سازی محصولاتشان در کشور ما انجام شود. تمام معاملاتی که ایران با کشورهای چینی داشته در حد CKD و داخلی‌سازی 80 درصد بود.
خودروهای چینی قابل ساخت در ایران با توجه به این که داخلی‌سازی بالایی برای آن‌ها انجام نمی‌شود ارزبری زیادی دارند و همین قضیه به یک مشکل جدی تبدیل شده است. در بین خودروسازان چینی که تاکنون در ایران مانده‌اند می‌توان گفت سایر برندها نیز با توجه به اطلاعات موجود از ایران خواهند رفت.
در نتیجه تقریبا تمامی خودروسازان چینی از ایران می‌روند و در این میان فقط هایما خواهد ماند. با توجه به این قضیه خودروسازان باید تعمیق داخلی‌سازی انجام دهند و به موازات آن محصولات جدید نیز طراحی کنند. این کار نیز در حال حاضر توسط ایران‌خودرو و سایپا در حال انجام شدن است. سایر خودروسازان نیز هیچ راهی جز ادغام ندارند و این قضیه باید برای 28 خودروساز موجود در ایران انجام شود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

نظرات کاربران