دلایل رونق معاملات در تالار پتروشیمی بورس کالای ایران

مسوول معاملات کالا و انرژی شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین با بیان اینکه معاملات هفته جاری تالار محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی نسبت به هفته های گذشته با رونق همراه شده، اظهار داشت: معاملات امروز نسبت به هفته های گذشته با رونق بیشتری همراه شد و با استقبال خریداران از محصولات عرضه شده در تالار شاهد ایجاد رقابت در برخی عرضه ها بودیم.

مسوول معاملات کالا و انرژی شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین روند معاملات امروز تالار محصولات پتروشیمی بورس کالای ایران را بررسی کرد. وی رونق شکل گرفته در بازار محصولات پتروشیمی را تحت تاثیر بهبود تولید صنایع پایین دستی و پایان تعطیلات تابستانی واحدهای تولیدی دانست.

خشایار دادمنش با بیان اینکه معاملات هفته جاری تالار محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی نسبت به هفته های گذشته با رونق همراه شده، اظهار داشت: معاملات امروز نسبت به هفته های گذشته با رونق بیشتری همراه شد و با استقبال خریداران از محصولات عرضه شده در تالار شاهد ایجاد رقابت در برخی عرضه ها بودیم.

وی افزود: رونق بازار در حالی مشاهده می شود که حجم معاملات افزایش یافته و کالاهای عرضه شده نیز کمتر وارد سامانه مازاد عرضه (مچینگ) می شوند؛ ضمن اینکه کالاهای عرضه شده در سامانه مچینگ نیز به سرعت توسط خریداران از روی میز فروش جمع می شوند. افزون بر این، در برخی محصولات نیز شاهد ثبت رقابت هستیم؛ این در حالی است که طی هفته های گذشته بسیاری از همین محصولات حتی در سامانه مچینگ نیز بدون تقاضا می ماند.

این معامله گر محصولات پتروشیمی با بیان اینکه بازار از هفته پایانی تابستان و در شروع فصل پاییز جان تازه ای گرفته، گفت: برخی مواد پلیمری از جمله پلی اتیلن های گرید بادی، سبک و سنگین فیلم در حالی با رقابت خریداران همراه شده اند که در همین شرایط برای کالاهایی همچون پلی اتیلن گرید بطری رقابتی صورت نمی گیرد.

وی تاکید کرد: البته رقابت هایی که در حال حاضر در بازار مشاهده می شود چندان قابل توجه نیست و نمی توان آن را با رقابت هایی که طی ماه های گذشته در بازار حاکم شده بود، مقایسه کرد.

دادمنش رونق شکل گرفته در بازار را تحت تاثیر بهبود تولید صنایع پایین دستی و پایان تعطیلات تابستانی واحدهای تولیدی دانست و افزود: پیش از این برخی تولیدکننده ها برای خرید کالا و مواد اولیه موردنیاز خود از بورس با مشکلات مالی مواجه بودند و تولید مطلوبی نداشتند. اما با بهبود وضع تولید آنها، میزان خریدها از بورس بیشتر شده است. همچنین طی هفته های اخیر برخی واحدهای تولیدی به دلیل تعطیلات تابستانی، سفارش خرید چندانی در بورس ثبت نکرده بودند و با شروع فصل پاییز و آغاز به کار مجدد این واحدها، تقاضا نسبت به یک ماه تا یک ماه و نیم قبل تحریک شده است.

مسوول معاملات کالا و انرژی شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین چشم انداز خود را از معاملات هفته آینده در بورس کالای ایران چنین عنوان کرد: انتظار می رود با رونق معاملات و افزایش تقاضا در بازار، هفته آینده نیز شاهد معاملات با رونق بیشتری باشیم و حداقل همین میزان رقابت در کالاها صورت گیرد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، بورس کالا

نظرات کاربران