مشکلات پیش روی پتروشیمی کشور

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات صنعت پتروشیمی کشور تصریح کرد: خوراک پتروشیمی‌ها همیشه به عنوان مساله مهمی در صنعت پتروشیمی مطرح شده است. در این خصوص باید تصمیمات لازم اتخاذ شود.

رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران از مشکلات پیش روی صنعت پتروشیمی کشور سخن گفت. به گفته حمیدرضا صالحی، جهت ارزآوری و کمک به صنعت پتروشیمی کشور، لازم است نرخ خوراک پتروشمی‌ها را با توجه به رقبای منطقه و وضعیت تحریمی کشور در نظر گرفت.

صالحی در گفت‌وگو با «اگزیم‌نیوز» افزود: پتروشیمی‌ها بیش از ۸۰ درصد ارز خود را به کشور وارد می‌کنند. پیش تر این امکان برای پتروشیمی‌ها وجود نداشت که با ارز خود واردات انجام دهند. واحدهای مربوطه ملزم بودند ارز خود را در نیما عرضه نمایند و حق تهاتر کالا از آنها سلب شده بود. با توجه به پتانسیلی که پتروشیمی‌ها دارند و وضعیت تحریمی کشور، باید این توان را به عنوان یک فرصت نگاه کرد. هر چند که هزینه‌هایی نیز در این راه وجود دارد که بناچار باید پرداخت شود؛ اما به هر حال از امکاناتی که پتروشیمیها دارند باید استفاده کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این رویکرد مورد نیاز است که پتروشیمیها بخشی از ارز خود را صرف واردات کنند تا از این طریق بخشی از نیازهای کشور تامین شود. همان‌طور که گفته شد، سابقا پروشیمی‌ها اجازه چنین مساله‌ای را نداشتند. اما اخیراً با تغییر رویکرد مذکور، پتروشیمی‌ها می‌توانند حین فروش محصولات خود دست به تهاتر بزنند و واردات کالا داشته باشند. بدون شک این تصمیم مناسب ارزیابی می‌شود. مشخصا پتروشیمی‌ها باید بتوانند بخشی از آورده‌های ارزی خود را صرف واردات کالا کنند. با توجه به شرایط خاص کشور، این موضوع یک الزام اقتصادی است.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات صنعت پتروشیمی کشور تصریح کرد: خوراک پتروشیمی‌ها همیشه به عنوان مساله مهمی در صنعت پتروشیمی مطرح شده است. در این خصوص باید تصمیمات لازم اتخاذ شود. در حال‌حاضر رقابتی که بین واحدهای مختلف پتروشیمی در زمینه خوراک جاری است، چندان مقبول نیست. به جهت شرایط مختلف واحدهای پتروشیمی، فضای رقابت سالم در این خصوص وجود ندارد. ما معتقدیم که دولت در این زمینه باید تصمیم بگیرد و مشکل خوراک پتروشیمی‌ها را حل کند.

 او در پاسخ به این سوال که در بودجه سال ۹۹ دولت و مجلس در خصوص خوراک پتروشیمی‎ها باید چه تصمیماتی را اخذ کنند، ابراز داشت: در حال حاضر واحدهای پتروشیمی ما رقبای جدی در منطقه دارند. از جمله این رقبا عربستان را می‌توان نام برد. این در صورتی است که برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی معیارهایی در نظر گرفته می‌شود که به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. سوال این است که برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی چرا هاب منطقه را در نظر نمی‌گیرند؟ کانادا، هلند و امریکا و... معیار مناسبی برای تعیین نرخ خوراک کشور نیستند. آیا آنها هاب منطقه هستند که نرخ خوراک پتروشیمی را با توجه به این کشورها تعیین می‌کنند؟

 وی افزود: با حضور تشکل‌های کلان و فعالین اصلی این حوزه و همچنین وزارت نفت، باید کمیته‌ای برای برای این مساله تشکیل شود. مجلس و دستگاه قضایی می‌توانند نقش رگولاتوری را بازی کنند و در خصوص تعیین نرخ صحیح خوراک دست به تصمیم درست زد. حین تعیین نرخ منطقی‌ِ خوراک پتروشیمی، می‌توان در دوران تحریم انتظار ارز آوری از سوی پتروشیمی‌ها را داشت.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

 

نظرات کاربران