رشد محسوس حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا

رشد محسوس حجم معاملات پلیمرها و ترکیبات شیمیایی در هفته گذشته موجب شد تا در هر دو بازار رکورد حجم معاملات هفتگی سال جاری به ثبت برسد.

 افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا به محرکی برای رشد جدی حجم داد و ستد در بازار پتروشیمیایی‌های بورس کالا بدل شده است. رشد محسوس حجم معاملات پلیمرها و ترکیبات شیمیایی در هفته گذشته موجب شد تا در هر دو بازار رکورد حجم معاملات هفتگی سال جاری به ثبت برسد. رشد تقاضا در کنار کافی‌بودن نسبی عرضه‌ها را می‌توان دلیل اصلی این رشد حجم معاملات به شمار آورد اگرچه جو روانی غالب در بازار هم از دورنمای بهبود نرخ حکایت داشته است.

رشد 31.42 درصدی حجم معاملات هفتگی پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته به ثبت رسید و موجب شد تا حجم معاملات به رقم 81 هزار و 979 تن برسد که بیشترین رقم ثبت شده از 24 اسفندماه سال گذشته تاکنون است. این رقم معاملاتی را باید جدی گرفت زیرا به معنی شکسته‌شدن رکورد حجم داد و ستد پلیمرها در سال جاری است. این وضعیت معاملات دو نکته مهم را نشان می‌دهد یکی این‌که اهالی بازار احتمال تداوم رشد قیمت‌ها در بورس کالا را جدی گرفته اند و دیگری آن‌که حجم تولید در صنایع تکمیلی بهبود یافته و دورنمای آن نیز مثبت ارزیابی می‌شود. در هفته گذشته شاهد رشد 5 درصدی عرضه پلیمرها در بورس کالا بودیم.

مهمترین دلیل برای رشد حجم معاملات در هفته گذشته را باید در رشد تقاضا عنوان کرد آن‌هم در شرایطی که شاهد افزایش 50 درصدی حجم تقاضای پلیمرها در بورس کالا به نسبت هفته قبل بودیم و موجب شده حجم تقاضا به رقم 123 هزار و 700 تن برسد که بیشترین رقم ثبت شده از هفته منتهی به 12 اردیبهشت‌ماه تاکنون است. دقیقاً رشد تقاضا را می‌توان به دلیل دو عامل بالا در نظر گرفت که در نهایت روزهای بهتری را برای صنعت پلیمر در کشور رقم خواهد زد.

از ویژگی‌های دیگر بازار پتروشیمی‌های بورس کالا در هفته گذشته افزایش 6.75 درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی و رسیدن به 32 هزار و 400 تن بود که بالاترین رقم از هفته منتهی به 16 اسفندماه تاکنون است. این دومین سیگنال مهمی است که از کلیت بازار پتروشیمی‌ها حمایت کرده و نشان می‌دهد که این بازار از دو مسیر مهم یکی یعنی رشد حجم معاملات پلیمرها در کنار افزایش حجم داد و ستد ترکیبات شیمیایی وارد یک فاز رونق شده است. این دو بازار را می‌توان مکمل یکدیگر به شمار آورد که در نهایت به رونق قدرتمند این بازار منتهی شده است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران